Lista de Cheile Nerei este aproape gata. Am primit de la Samiza, documentul cumulativ pt toate actiunile si m-am uitat ca 19 au achitat partial sau total. Lista arata astfel:
1 Florin I Bucuresti
2 L Luminita Bucuresti
3 F Doina bucuresti
4 Cati R Bucuresti
5 D Adrian C-ta
6 Mirela M Bucuresti
7 Ioana M (sora Mirela M) Bucuresti
8 M Oana Bucuresti
9 V Gabriel Cluj-Napoca
10 Florin Z Bucuresti
11 Sgindar Mihaela Tg Jiu
12 Ghita Angelica Bucuresti
13 Mihaela M Braila
14 Elena P Bucuresti
15 A Rodica Bucuresti
16 M Teodora Braila
17 Elena A Bucuresti
18 P Lotica Bucuresti
19 Dana Bucuresti - recent inscrisa - inca neachitat
20 Gigi Cindea - Sibiu
Dupa cate stiu eu, in Pensiunea Dora, in ambele corpuri de cladire putem sa ne cazam 22 de persoane. Deci suntem aproape de final.
Pt ca suntem la capitolul inscrieri, am sa transmit acest lucru si in newsletter, il postez si aici cu cateva explicatii suplimentare.
Singles Camp este un grup mare de prieteni, iar relatiile intre noi sunt si ar trebui sa fie determinate de acest lucru. Si cand spun "noi" ma includ evident si pe mine si pe Samiza. Trebuie facuta insa diferenta intre relatia de prietenie si apropiere din interiorul grupului si cea dintre fiecare dintre voi si agentia de turism care rezolva partea de rezervare/inscriere. Cu toata bunavointa Samizei, cu toata intelegerea, acolo lucrurile nu pot fi tratatate decat strict profesionist, adica printr-o relatie client - agentie. Altfel ajungem si eu si Samiza sa ne sufocam efectiv si ca volum de munca, dar si financiar. Am fost pusi de cateva ori in situatia de a acoperi sume de bani neachitate de unii dintre cei din Singles Camp care renuntasera la actiune, a fost nevoie sa facem si sa refacem de zeci de ori listele, sa se mute avansuri, sa anulam rezervari hoteliere. Ceea ce inseamna timp foarte mult si costuri. Nu are sens sa ma lansez acum si sa explic cate probleme dezvolta in cascada o renuntare, pt ca nu vreau ca totul sa para o motivare sau o justificare.
Procesul de: inscriere in actiune - raspuns la Email-ul agentiei - plata avans/integrala este unul foarte clar si firesc. Acelasi ca in orice agentie. Parcurgerea lui de catre un membru SC in relatia cu agentia, este o forma de intelegere si respect a muncii de acolo. Orice apare pe acest traseu, face ca si volumul de munca din agentie sa creasca nejustificat si neacoperit. Aproape duminica de duminica sa nu mai discutam de sambete, Samiza este la agentie, incercand sa tot regleze probleme ce nu tin de relatia profesionala, ci mai mult, de cea personala. Am mai scris pe forum, am apelat la intelegerea voastra, o fac din nou. Analizati si evaluati cat mai corect daca:
- aveti liber in perioada actiunii respective
- puteti acoperi financiar costul excursiei
- actiunea vi se potriveste dpdv al dinamicitatii, rezistentiei; daca faceti fata programului
- este ceea ce va doriti
De asemenea foarte important este sa stiiti si sa intelegeti la ce sa va asteptati de la o actiune, dpdv al locatiei, al traseului, obiective etc. Va dau cateva exemple:
1. La actiunile de munte, trebuie sa fiti o persoana daca nu dinamica, macar cu un minim antrenament, cu ambitie si important cu spirit de echipa. Sa va placa natura, sa stiiti sa o apreciati, sa o respectati. Nu va asteptati ca acolo sa va astepte un confort de nu stiu cate stele. Locatiile de munte sunt simple, cu confort minim. Acolo se merge pt a iesi in natura, nu pt a sta in camera, deci nu este nevoie de nu stiu ce dotari. Daca va stiti ca o persoana care are nevoie de nu stiu ce confort, NU VA INSCRIETI la astfel de actiuni. Ajungeti acolo si dezamagirea se transforma in observatii, care afecteaza pe toata lumea si in special pe mine care ar trebui sa fiu cat se poate de destins pt a putea urmari si coordona totul. Deci evaluati-va capacitatea de efort, ganditi-va ca niste oameni maturi, pot sau nu sa merg pe un traseu, pt ca nimeni nu va poate ajuta decat prin indemn, in nici un caz fizic. Acolo in munte trebuie sa va descurcati. Trebuie sa intelegeti ca abandonarea de grup nu presupune ca cineva sa vina sa va insoteasca inapoi. Chiar si cu un ghid montan, nimeni nu se poate intoarce de pe traseu sa conduca inapoi pe cineva. Decat in cazuri de doamne -fereste.
Eu nu-mi pot lua responsabilitati de ghid montan, decat pe cele ce vin din cunostiintele pe care le am. Raman mai in urma, incerc sa evaluez pe fiecare, fac ceea ce face de obicei un om de echipa. Dar nu mai mult. Eu am rolul de a va insoti, de a fi sigur ca totul este in regula, de a incerca sa sudez grupul. Nu sunt insa nici ghid montan, nici pregatit profesional pt ajutor pe traseu. Deci nu va bazati si nu-mi pretindeti acolo sa fac ceea ce face un ghid montan. Aleg trasee usoare si deci nu este cazul de a plati asa ceva. Un om astfel pregatit costa si asta s-ar reflecta in pretul care trebuie sa-l platiti suplimentar. Ori eu tot asta incerc, sa-mi pun cunostiintele la dispozitie, sa fac efortul si munca - sa fac cat mai mult din ceea ce ar face un profesionist. Dar asta din prietenie, din spirit de echipa, nu din obligatie, asta vreau sa se inteleaga. Mi s-a intamplat in actiuni ca nu doar sa mi se ceara, ci chiar sa mi se impuna anumite lucruri, care NU TIN de ceea ce trebuie sa fac eu. Scriu toate astea nu pt a-mi reduce din responsabilitati, ci pt a se intelege pt ce sunt eu acolo. Daca se doreste ghid montan, ok, se poate face si asta, se achita minim 100 RON/persoana/pe zi, se fac grupe de maxim 10-12 persoane si se pleaca insotit.
2. In circuite - ma refer la actiunile de afara. Locatiile anuntate si achitate ca servicii sunt de 3 stele, dar Samiza in marea majoritate a cazurilor incearca sa rezolve locatii de 4 stele. Asta ca lumea sa se simta cat mai confortabil si mai bine. Am vazut si aici ca se fac comparatii intre locatii, "uite, asta nu este hotel de 4*, are servicii de 3*", sau "uite ce MD am primit in hotelul X si uite aici, in hotelul Y". A face comparatii intre locatii este ca si cand compari mere cu pere. Fiecare tara are specificul ei, hotelurile au abordari diferite, MD-urile difera enorm. Nu exista un etalon si niste reguli stricte sa definesti ceea ce inseamna un hotel de 3*. In Tunisia de exemplu daca nu iei 5*, riscul de servicii proaste este mare, in Budapesta 5* inseamna insa superlux. 3* in Italia este mult mai slab decat 3* in Austria. Probabil ca stiiti, eu sunt International Hotel Expert, deci tocmai asta stiu sa fac cel mai bine, sa aleg si sa apreciez o locatie, daca ofera ceea ce trebuie sau nu. Eu sunt cu voi si daca simt si vad ca ceva nu este in regula intervin imediat. Pt ca inevitabil sa intampla sa intalnesti situatii de imperfectiune. Care cu calm si rabdare le rezolvi.
In excursiile de afara, ma refer la circuite, avem doua optiuni:
- sa alegem un hotel de centru, cu servicii mai slabe prin comparatie, sa nu se inteleaga rele
- sa alegem un hotel de periferie, care de regula are servicii mult mai bune decat unul central de aceiasi categorie pt ca trebuie sa compenseze dezavantajul distantei.
Samiza stie orasele si daca nu se consulta cu mine - pt a evalua si alege, asa ca sunt convins 90% ca acolo unde mergem - la bugetul pe care-l avem, este optim. Atat se poate la banii aceia.
Am remarcat acum in excursia din Italia ca este o problema de neintelegere a unei solutii pe care hotelurile moderne o adopta ca si solutie arhitecturala, dar si tehnica: ferestrele fixe (Accor-ul are multe asfel de hoteluri). Mai sunt unele cu posibilitatea de deschidere, dar cu o fanta foarte mica. De exemplu cele din lantul Melia. Dar majoritatea hotelurilor de tranzit, business si de turism citadin, construiesc sau renoveaza in acest trend.Sunt multe motivatii, eu le-am ascultat de cateva ori la congresele de turism si cinstit sa fiu mi se par toate foarte corecte. Pe mine personal nu m-a deranjat deloc aceasta situatie, pt ca in oras nu stiu de cate ori am tinut sa deschid geamul. Sa-mi intre gazele de la masinile din strada si sa vad ce. Oricum sunt acolo sa vizitez, nu sa stau in camera. Acolo doar dorm. Ori daca am o clima perfomanta, cu filtru de polen si praf, pai sunt de zece ori de mii mai multumit decat sa aerisesc sau sa las un geam deschis peste noapte.
Apoi: hotelurile de oras, in marea majoritate, de fapt 95% nu au balcoane. Se construieste cu balcon in statiuni, unde stai mai multe zile si unde mai iesi la o cafea sau sa te relaxezi. Acolo nu ai in fiecare zi un program de vizitare si o parte ti-l petreci in camera. Deci se justifica si chiar se impune asa ceva. Dar nu judecati hotelurile de ora ca nu au balcon! Aproape sigur acest accesoriu lipseste. Mai exista din cele vechi, sau cele foarte scumpe care mai au balcoane, dar in rest sunt fara.
In strainatate, in majoritatea hotelurilor nu se fumeaza. Nu este vina lor, nici impunerea lor. Sunt legi date care interzice fumatul in spatiile publice, ori hotelul este un astfel de spatiu. Deci nu pretindeti o astfel de permisivitate, decat acolo unde se poate asa ceva. Unde nu se poate, nu putem cere sau avea suparari. Repet nu este vina si impunerea hotelierului.
Mergem cu microbuzul. Putem sa mai deviem de la traseu sa mai vedem cate ceva, putem opri oricand. Noi ne facem programul de opriri. Evident astfel incat sa nu afectam pe acela de vizitare. In multe locuri, mai ales daca hotelul ales este periferic, eu merg cu microbuzul, dar situatii in care neexistand parcari centrale trebuie sa mergem cu transport in comun. Se merge cu metroul, cu tramvaiul sau cu autobuzul. Daca stiiti ca aveti fobii de mijloace de transport in comun, trebuie sa-mi comunicati inainte de plecarea din tara, sa adaptez programul la o situatie individuala. Insa nu-mi spuneti acolo: "eu nu merg cu metroul pt ca ma sufoc sau nu merg cu autobuzul ca nu suport inghesuiala", pt ca nu am solutie. Programul este gandit pt transferul cu mijloc in comun.
Microbuzul este pentru a parcurge distantele intre localitati, nu pt cele de interior. Decat asa cum spuneam atunci cand consider ca se impune sau este posibil. Si doar in scop de vizitare a obiectivelor. Daca doriti un program alternativ, nu impreuna cu grupul, trebuie sa va descurcati cu mijlocul de transport. Nu-mi solicitati acolo, "vreau sa merg nu stiu unde, sau pt nu stiu ce si du-ma cu microbuzul, ca de-aia am venit cu el" pt ca nu este obligatia mea sa fac asa ceva. Vin poate dupa un traseu de cateva sute de km, am nevoie si eu de putina odihna si refresh, nu pot sa folosesc acest timp pt asa ceva.
Daca aveti o urgenta medicala pe traseu, avand asigurare medicala, beneficiati de serviciile de urgenta, inclusiv de cele de ambulanta. Fiind cu voi evaluez situatia si daca se impune, incerc sa ajut cat pot si in limita timpului pe care-l am. Daca vad ca se impune, insotesc persoana respectiva pana la spital sau rog pe cineva din grup. Dar repet, daca se impune. Grupul depinde de mine pe toata perioada excursiei, asta inseamna ca programul meu este aproape total dedicat. Nu pot sa lipsesc de la program, nu pot sa las oamenii undeva pt o problema medicala minora. Fiind intr-un cerc de prieteni, daca este ceva mai grav se intelege si se poate admite ca lipsesc cateva ore. Daca atat, nu mai mult. Si nu pt situatii minore. Ma doare gatul, sau capul, sau am migrene si am nevoie de ceva, se ia un taxi pana la cel mai apropiat spital de urgenta. Am avut situatia in care seara la 21.00, dupa ce am venit de pe un traseu de o zi de soare si umblatura, sa mi se ceara sa scot microzul din parcare si sa merg la un spital de urgenta, pt o durere in gat. La modul impus si nu foarte civilizat spus. A doua zi la ora 7.00 aveam plecare spre Gibraltar, ori tot grupul depindea de forma mea fizica si de atentia la condus si ghidaj. A pleca in noapte cu microbuzul, intr-un oras portuar necunoscut, nu foarte european, insemna oboseala si riscul ca a doua zi sa nu fiu efectiv apt de a conduce. Deci am refuzat sa merg, considerand si evaluand ca exagerare nevoia de a merge la medic cu microbuzul. Si am avut dreptate, a doua zi persoana respectiva manca inghetata... Toate astea aduc o stare nu tocmai placuta, ma afecteaza si ma face mai putin atent la lucrurile importante. Spre dezavantajul grupului, care nu este deloc de vina de razgaielile sau de toanele unei persoane din grup.
Am scris toate astea pt a intelege mai bine, nu-mi permit o "scolareala" pe tema turism. Consider ca majoritatea dintre voi stiti deja aceste lucruri si doar le-am repetat. Sunt poate unii insa care nu le stiu si de aceea am tinut sa le prezint.
Revin la actiunea Cheile Nerei. Nu doar pt ca suntem in faza finala, cat mai ales pt ca in ultima vreme chestia asta cu renuntarile si mutarile au ajuns la un nivel care o determina pe Samiza la o munca super-supersuplimentara, NU MAI SUNT POSIBILE RENUNTARI SAU MUTARI. Daca nu mai puteti veni, cautati aici prin postare pe forum pe cineva care sa va inlocuiasca, rezolvati problema avansului intre voi si cand ati rezolvat, anuntati-o pe Samiza de inlocuire. In caz de renuntare, fara inlocuitor, indiferent de motiv, avansul nu se restituie. Acelasi lucru ca si in modul de lucra cu orice agentie. Aici avantajul este ca forumul fiind citit de atata lume, este foarte posibil sa se gaseasca inlocuitor si deci sa se recupereze avansul. Recuperarea avansului este strict problema celui inscris, nu a agentiei. Si daca suntem azi la capitolul exemple, am avut o persoana care pretindea ca aceasta este o relatie de business si ca eu sunt cel care trebuie sa-i recuperez avansul si sa i-l returnez. Ori relatia dintre el si agentie era foarte clara: a platit avansul si n-a venit, a pierdut avansul. Eu iti vin in ajutor, iti gasesc pe cineva in loc, iar tu imi ceri (in virtutatea sumei prea mici pt a-ti pierde timpul de a o recupera de la o terta persoana) sa ma ocup eu. De ce n-am inteles si nici reactia ulterioara. Dar asta este, a trecut si mi-a trecut.