Nou brand al Romaniei invita turistii in natura romaneasca cat mai exista din ea
Mare sarbatoare. Avem un nou brand de tara. Dupa ce si-a dat seama ca nimeni n-ar vrea sa vina ca turist la Marea Neagra, litoralul romanesc fiind mai scump si mai de proasta calitate decat oricare altul din Europa, Ministerul Turismului s-a gandit ca a venit vremea sa schimbam brandul de tara. Noul brand e verde si promoveaza o Romanie verde, traditionala, cu peisaje intacte si un patrimoniu cultural valoros. Ideea nu e rea, dar probabil in cativa ani va trebui sa rebranduim din nou si sa prezentam o Romanie mai reala: cea a defrisarilor si a distrugerilor masive.
de Magor CsibiIndiferent daca vorbim de natura, paduri sau cladiri istorice, suntem campioni la distrugerea lor. Defrisarile noastre se vad si pe Google Maps, inundatiile ne lovesc cu regularitate, avem un plin proces de desertificare si rauri care contin mai multe peturi decat apa.Trebuie sa recunosc ca brandul nou e o idee buna. Insa nu reflecta deloc realitatea. Nu imi dau seama ce le vom arata turistilor care vor inghiti momeala si vor veni in aceasta minunata Romanie verde: fabrica de formaldehida si muntii de rasina de la Sebes, defrisarile reprezentantilor nostri binecunoscuti din judetele Harghita, Neamt sau Suceava sau urma cladirilor istorice din Rosia Montana?
Desi a avut loc un referendum la Sebes, fabrica de formaldehida functioneaza in continuare. Fostul comisar al Garzii de Mediu a anuntat in 2007 ca Kronospan n-a avut autorizatie de constructie si nici aviz de mediu cand a finalizat investitia, fabrica fiind pasibila de demolare. In 2010, in “Romania verde”, locuitorii din Sebes se bucura inca de activitatea neincetata a acestei fabrici.
Desi in fiecare an avem inundatii din ce in ce mai devastatoare, Guvernul nu a dorit nici anul acesta sa anunte un plan impotriva defrisarilor. Si cum ar putea sa faca asa ceva cand colegii de la Suceava si de la Harghita guverneaza impreuna in armonie? Ca atunci cand vine vorba de defrisari, nu avem etnie, doar fratia banului conteaza. A existat programul Sumal, care trebuia sa ne ofere o trasabilitate mai buna a masei lemnoase si care probabil ca va ramane mai degraba pe hartie. Exista proiecte de mare succes de etichetare a copacilor aplicate in Africa Centrala, America de Sud si Asia, care ar putea fi aplicate cu o investitie minima si la noi. Si bune practici mai exista. Dar daca apar solutiile, dispar profitul si spaga. Asa ca in “Romania verde”, totul ramane cum ne-am obisnuit.
Desi avem un patrimouniu cultural important, mai peste tot in tara alegem banul in locul istoriei. In multe orase, autoritatile lasa cladirile istorice sa se degradeze si apoi emit autorizatii de constructie pentru cladiri “mai moderne”, mai profitabile. Cu o sigura cautare pe Google, veti gasi exemple cu zecile. Eu as aminti doar de cladirile demolate in Rosia Montana, unde guvernul forteaza inceperea investitiei pentru scoaterea aurului.
Si aceste exemple nu sunt exhaustive. V-am ilustrat cum poate sa arate un rau in Romania si cei care merg in drumetii stiu ca nu exista un varf atat de inalt in tara noastra unde sa nu ajunga un pet sau o cutie de bere.
Da, brandul este corect. Suntem o tara verde. Mai mult. Suntem atat de verzi, ca oricine e liber sa faca ce doreste cu verdele de la noi, fie el strain sau localnic. Verdele se poate distruge fara limite in Romania. Parcuri, cladiri, vestigii, paduri, animale si orice ce ne mai trece prin minte.
Asa ca nu ne raman decat doua optiuni. Ori incercam sa transformam brandul in realitate, chiar si impotriva vointei multora, ori in cativa ani modificam brandul in “Romania. Tara gri” si luam taxa de la straini ca sa-i invatam ce sa nu faca pentru a ajunge ca noi.
sursa:hotnews.ro
Comentariu:Este revoltator cum tratam natura si resursele pe care le avem.
Noul brand este cat se poate de cosmopolit dar fara substanta in realitate. Ne despart de conceptul de "Romania verde" generatii care mai au de invatat despre ce inseamna mostenirea ... naturii!