Autor Subiect: Sevilla - orasul lui Hercule  (Citit de 4402 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13226
Sevilla - orasul lui Hercule
« : Sâmbătă, 23 Martie 2013, 14:10 »
Actuala capitala a Andaluziei este un amestec de nou si vechi, de latin si maur, de natura si piatra. Parcuri fabuloase, biserici giuvaer, o arhitectura cu totul personala, corida, portul, bulvardele largi marginite de jeka cu florile lor mov.











O nebunie revarsata pe malurile Guadalquivrului. Este greu de descris in cuvinte sentimentul pe care-l ai pasind pe stradutele Macarenei, e aproape imposibil de redat impresia coplesitoare de sub cupola megacatedralei, nu stiu cum as putea sa va transmit ceea ce am gandit cand am vazut prima oara Piata Spania.....Sevilla nu poate fi doar povestita, cred ca ar trebui cantata in ritm de flamenco ....Este fantastica!
Cum ar putea fi altfel un loc creat de insusi...Hercule! Legenda il da pe uriasul cu muschi de otel ca si fondator al Sevillei, adevarul insa este ca romanii, acesti fauritori si deschizatori ai civilizatiei moderne, au fost cei care au pus temelia acestei asezari. Pe vremea lor se numea Hispalis, dar din pacate n-a ramas mai nimic de pe vremea lor, doar un apeduct si un templu de marmura.
Inainte sa devina teritoriul maurilor, Andaluzia a fost ca aproape toata Iberia cucerita si ocupata de vandali si vizigoti. Care au avut rolul lor in cele doua secole cat au ramas pe-acolo. Au construit case, au avut biserici, dar nu s-au putut prea mult bucura de clima blanda, de bogatiile gasite si de ceea ce durasera: in 712 au venit maurii si pentru sapte secole, n-au mai plecat.
Umayyazii, o dinastie foarte puternica maura si-a stabilit aici capitala califatului si din sec VIII, pana in al IX-lea au condus regiunea din Sevilla. Mai apoi polul puterii s-a mutat la Cordoba, dar totusi orasul a ramas in continuare o localitate importanta din Andaluzia.
In 1248, crestinii condusi de Ferdinand III de Castilia cucereste orasul si il trece sub administrare catolica. Incepe o noua epoca pentru orasul din sudul Spaniei. Palatul maur devine resedinta regala crestina, se construiesc biserici, se dezvolta schimburile comerciale cu republicile italiene si cu rasaritul.
In 1400 un alt moment important al istoriei orasului: in 1400 arhidiaconul Ferrant Martinez a inchis toate sinagogile, transformandu-le in biserici si a confiscat terenurile evreilor. Acestia acumulasera averi mari, isi pastrasera religia si incomodau mult nobilimea si comerciantii spanioli. Asa ca sunt obligati sau sa se converteasca, ori sa plece. A fost o mare prigoana impotriva lor, care de fapt a precedat una fara de proportii in istorie: inchizitia. Care a avut loc de declansare Sevilla si Cordoba. In 1481 mor arsi pe rug primii sase oameni judecati pentru vrajitorie, asta se intampla in Piata Sfantului Fracisc.
Cea mai importanta fila de istorie a Spaniei s-a consumat tot datorita prigoanei impotriva evreilor. Impinsi si alungati, disperati de pierderea averilor, acestia il sponsorizeaza pe unul de-al lor, Cristobal Colon sa organizeze o expeditie de gasire a unor noi teritorii unde s-ar putea aseza. Colon, sau Columb cum il cunoastem noi, un individ abil si foarte bun comunicator, reuseste sa intre in gratiile regelui Ferdinand si intr-o intalnire avuta cu acesta si cu Isabel, in Sala Ambasadorilor din Alhambra, ii convinge sa participe financiar si cu sprijin, la expeditia sa.

Colon ajunge in Indiile de Vest, apoi in Lumea Noua si aduce de acolo averi care transforma Spania intr-o tara bogata. Totul trece prin Casa de Contratacion, asa ca  Sevilla devene tot mai infloritoare, fiind singurul port care avea monopolul regal pentru comertul cu bogatiile aduse din coloniile spaniole. Negustorii din toata Europa veneau la Sevilla pentru a lua marfa din singurul port autorizat, asa incat populatia orasului a ajuns la aproape 1.000.000 de locuitori. Dupa deschiderea Cadizului insa, importanta economica a orasului a inceput sa scada.

Un alt moment, de data aceasta negru pentru toata Europa, a fost ciuma. Sevilla este lovita in 1649 si la fel ca si in late locuri, populatia s-a redus dramatic. Orasul incepe sa decada nu doar ca populatie ci si din punct de vedere economic. Trezirea la viata a avut loc la sfarsitul sec XIX cand a inceput industrailizarea. Aceasta a "repornit motoarele" a dat de lucru populatiei care s-a polarizat in oras si a crescut exponential ca si numar.
Dupa orice flux vine insa si un reflux: razboiul civil din 1936 afecteaza puternic orasul, intorcandu-l inapoi cu ani buni si oprindu-i dezvoltarea.

Ce mi-a placut foarte mult in Sevilla?
Pai in primul rand evident ca acea contructie gigantica, a treia din lume de acest gen: Catedrala.



S-a construit cu aurul adus din Lumea Noua, la decizia unui consiliu megaloman, care dorea "ceva atat de mare, incat sa uimeasca lumea". Si a uimit-o. Face asta de sute de ani, o face si azi. Constructia masivei catedrale a inceput in 1402, la 150 de ani dupa ce Ferdinand al III-lea eliberase orasul de sub stapanirea maura. Constructia a durat mai bine de un secol. Eforturile au fost rasplatite, pentru ca aceasta catedrala este cel mai amplu si mai inalt lacas de cult din Spania, cel mai mare edificiu gotic din lume si a treia biserica din lume ca dimensiune dupa San Pietro si San Paulo. A fost inaltata pe locul unei foste moschei maure, pastrandu-se vechiul turn denumit La Giralda.



La origine a fost minaretul moscheei, dar la care crestinii au adaugat clopotnita si girueta. Baza turnului a fost construita de catre mauri intre 1184 si 1197, iar inaltimea lui atinge 76 de m. Am urcat in graba cele 35 de rampe inclinate care duc spre platforma din varful turnului si nu am regretat: peisajul este superb.







Rampele de urcare sunt construite in asa fel incat sa poata fi urcate cu calul, eu insa am fost nevoit sa topai de pe o platforma pe alta. Corpul principal al catedralei este unul dintre cele mai mari din lume, avand o lungime de 126 de m si o latime de 83 de m. Interiorul catedralei te copleseste. Se afla aici cel mai mare altar din lemn sculptat al lumii. Decoratiile baroce dar si remarcabilele Modane pictate de Murillo sunt fascinante. Este atat de mult aur in catedrala incat de copleseste.Trecand Poarta sudica, denumita si Poarta Printilor dai de mormantul lui Cristofor Columb. Ca o fi inauntru sau nu, asta nu se mai stie, dar cert e ca locul e un omagiu celui care a "procurat" aurul pentru aceasta catedrala...

Piata Spania este al doilea obiectiv in ordinea preferintelor, cel putin pentru mine. Nu este o constructie veche, este ceva modern, dar arhitectura si amplasamentul langa superbul Maria Parque sunt cu adevarat inspirate. Poti zabovi acolo ore in sir, privind la emblemele de mozaic ale fiecarei provincii spaniole, bucurandu-te de racoarea logiilor, si de imaginea apei ce tasneste din fantana arteziana din centrul arcului.













Macarena. Grozava! Ce culori, ce dantelarie, ce picturi!




Nu stiu cate biserici ca aceasta am vazut pana acum la fel...Iar cartierul caruia i-a dat numele este la fel, o bijuterie istorica. Marginit de un zid vechi de fortificatie, cu creneluri ascutite, asa cum vazusem prima oara copil fiind in "El Cid", cartierul abunda in biserici, magazine mici, cladiri cu arhitectura veche andaluza. Strazi inguste, comercianti, portocali, rodii, este o minunatie sa te poti plimba pe acolo...



Cetatea Alcazar. Construita in sec X, este renumita pentru ca acolo s-a celebrat casatoria regului Carol V de Habsburg cu regina Isabel a Portugaliei. Cetatea a avut de suferit deteriorari mari, care insa din fericire nu au avut un fect devastator si decisiv, regina Izabela a II-a a intervenit si cladirea a fost reparata. Dinspre aleea Patio de la Monteria se vede partea frontala a cetatii, cu numeroasele ei ornamente in stil maur. Acolo se pare ca au lucrat zidari mauri, cot la cot cu mestesugari din Sevilla si Toledo. Curtea interioara a palatului este impartita in doua alei, Las Doncellas destinata publicului si Las Munecas destinata celor ce locuiau in palat.






In spate arborii de jeka infloriti


Gradinile Alcazarului  sunt superbe. Merita sa haladuiesti cateva ore printre portocali si palmieri...

Pe locul unui targ, in 1781 s-a ridicat o arena permanente pentru luptele cu taurii. In trecut luptele cu taurii erau tinute in Piata de San Francisco, in apropierea Primariei Sevillei. Prima arena temporara a fost construita din lemn in 1730, in apropierea locatiei actuale a Plaza de Toros. Arena avea o forma rectangulara ceea ce reprezenta un avantaj pentru tauri, care se puteau retrage intr-unul din colturi. A fost catalogata ca nesigura pentru luptatori si apoi structura a fost inlocuita cu o arena rotunda. Superba corida pe care am vazut-o a fost proiectata de Vicente San Martin. Stilul arhitectonic local da nota maxima acestei constructii. Abia dupa un secol a fost terminata complet, adica in 1861. Arena poate gazdui 12500 de spectacori. La baza constructiei se afla o statuie a renumitului toreador Francesco Romero Lopez. Inauntru este un foarte interesant muzeu unde poti intelege evolutia luptei cu taurii, vezi costume, cei mai buni toreadori si cei mai "criminali" tauri, care au intrat in acea arena.









Interesanta este si Casco Antiguo, din zona centrala, alcatuita din o multime de straduite si alei. Si Piata San Francisco unde se afla si renumita strada Sierpes, veche din secolul al XVI-lea. De vazut este si magnifica Casa de Pilatos, un amalgan fascinant de stiluri arhitectonice, maur, gotic si renascentist.





Cartierul Santa Cruz, ceea ce a fost in trecut gehto-ul evreilor spanioli alungati din Spania de catre Inchizitie s-a transformat intr-u cartier multicolor si plin de veselie. In apropierea zidurilor cetatii Alcazar sunt splendide alei cu nume simbolice si predestinate precum Viata si Moartea.Zona aceasta este bogata in monumente, stradute cu casute pictate in alb cu ferestre de fier forjat. Aproape toate casele au patio, cunoscutele curti interioare maure.

O institutie foarte importanta a fost si este Universitatea din Sevilla.



Aceasta a avut un rol important in viata economica a orasului. A fost construita intre 1750 si 1766, iar dupa 100 de ani avea cca. 10000 de muncitori. Povestea spune ca frumoasa Carmen (din opera cu acelasi nume de Bizzet) a muncit in acea fabrica, in secolul al XIX-lea muncitoarele de acolo formand unua dintre cele mai mari grupari muncitoresti din intreaga Spanie, adica un fel de sindicat puternic pentru acea vreme.

Pe malul Guadalquivirilui se afla Torre del Oro- Turnul de Aur denumit asa deoarece in trecut era acoperit de mozaicuri de aur. Turnul face parte din vechiul zid de protectie a orasului si a fost construit in anul 1220.



In timpul stapanirii crestine turnul a fost sediu administrativ naval, maritim. Acum se afla muzeul maritim care este chiar foarte interesant, expundand machete, harti maritime, documente antice si o sumedenie de alte obiecte folosite de catre marinarii epocii.

As mai putea povesti multe despre acest oras magnific, dar cum urmeaza sa-l mai vizitez de doua ori anul acesta, aman continuarea pana cand revin de acolo.

Offline IuliaT

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 141
Re: Sevilla - orasul lui Hercule
« Răspuns #1 : Sâmbătă, 23 Martie 2013, 22:17 »
Superb arhitectura maura soare si mult soare. Abia astept.

Offline almi_gabi

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 7620
Re: Sevilla - orasul lui Hercule
« Răspuns #2 : Duminică, 24 Martie 2013, 16:47 »
....
Pe malul Guadalquivirilui se afla Torre del Oro- Turnul de Aur denumit asa deoarece in trecut era acoperit de mozaicuri de aur. Turnul face parte din vechiul zid de protectie a orasului si a fost construit in anul 1220.
In timpul stapanirii crestine turnul a fost sediu administrativ naval, maritim. Acum se afla muzeul maritim care este chiar foarte interesant, expundand machete, harti maritime, documente antice si o sumedenie de alte obiecte folosite de catre marinarii epocii.


Anul trecut de pe terasa turnului Torre del Oro am surprins cateva panorame superbe ale orasului si raului Guadalquivir.





Printre exponatele din muzeu iti mai atrag privirea -costumele de scafandru, tipurile de noduri folosite , lampasele contra vantului folosite pe nave si obiectele din acele vremuri specifice vietii pe mare.

Offline maria aa

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 1
Re: Sevilla - orasul lui Hercule
« Răspuns #3 : Vineri, 29 Martie 2013, 18:32 »
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>
"Amorul rational e totuna cu universul limitat, de unul mi-e sila, pe celalalt nu il inteleg" B.S. Delavrancea