Autor Subiect: O zi de excursie in Scotia: Ardesier – Balmoral - Perth  (Citit de 5166 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13224
O zi de excursie in Scotia: Ardesier – Balmoral - Perth
« : Duminică, 11 Ianuarie 2015, 19:12 »
Traseul Ardesier – Nairn – Elgin - Aberlour - Crathie - Castelul Ballmoral – Braemar – Perth

Parasim Ardesier si dupa foarte putin timp, nu mai mult de un sfert de ora, intram in Nairn. Nu oprim, este o zi plina programul fiind de cca 10 ore. E bine sa ajungem pe lumina la Perth, pentru o plimbare si …o ultima cina in Scotia.

Chiar daca nu trecem, cateva cuvinte despre Nairn. Este un mic orasel, un vechi port pescaresc si totodata si targ. Si-a pierdut din importanta dupa ce zona a trecut printr-o reasezare administrativa, si in urma careia judetul a carui capitala era, s-a desfiintat.


Pe strazile Nairn-ului

Este cunoscut in special ca statiune litorala si are 2 terenuri de golf profesioniste, niste plaje cu calificative foarte bune, un centru de arta, un mic teatru si un muzeul al pescarilor. Turismul s-a dezvoltat aici inainte de 1860, are deci o traditie destul de mare…

Referitor la limbile vorbite aici exista o poveste. Se spune ca Regele James VI al Scotiei a vizitat orasul la sfarsitul sec XVI si  a avut urmatoarea remarca: „High Street este asa de lunga incat la un capat se vorbeste scotiana iar la celalalt galica”. Si asa era, partea dinspre uscat, fermierii vorbeau scotiana, iar cei care locuiau si munceau in port, galica.


Biserica din Nairn

Nici nu apucam bine sa ne luam ramas bun de la Nairn ca ajungem la Elgin. Nici aici nu vom opri, o vom face insa in scurt timp, pt a vizita o distilerie de whisky. Pe vremuri Elgin a fost episcopie, avea deci catedrala, a fost de asemenea oras regal. Acum Elgin este centrul administrativ si comercial al Moray. Mentionat la inceputul sec XII, a fost decretat la jumatatea acelui secol, de catre Regele David I ca oras regal, el avandu-si resedinta intr-un castel construit pe colina Lady ce asigura si fortifica foarte bine zona si care l-a ajutat sa castige batalia cu Oengus de Moray.
La un oras regal, lipsea o biserica pe masura, astfel ca o catedrala este construita la jumatatea sec XIII. Se intampla in vremea regelui Alexander II. Nu doar David I si Alexander II si-au avut in Elgin resedinta regala, de asemenea si William I si Alexander III au stat aici.

Catedrala a fost finalizata in 1224, dar doar dupa 46 a ars din temelii…Dar imediat a fost inceputa reconstructia si noua catedrala a depasit mult in maretie si splendoare pe cea arsa.


Catedrala din Elgin

Multi au fost de-a lungul timpului impresionati de orasul care gazduia doua bijuterii: castelul si catedrala: Eduard I al Angliei nota ce frumos e Elginul… Daniel Defoe insa in 1717 cand a trecut pe acolo a fost absolut socat de ruinele gasite, a inteles maretia de odinioara si a deplans dezinteresul...

Pacat ca nici castelul nici catedrala nu s-au pastrat pana in zilele noastre. Castelul a cazut de tot in ruina iar catedrala a fost afectata de reforma. A fost distrusa incetul cu incetul, incepand cu 1568, cand acoperisul din foita de plumb a fost dat jos si topit in Olanda…Apoi a cazut un turn, apoi altul, iar materialele au inceput sa fie folosite la alte constructii. Noroc totusi ca in 1807 episcopul de pe atunci a reusit sa construiasca un zid in jur, care a ferit cladirea de devastare totala.

Trebuie spus ca am pornit, suntem si pentru ca inca o bucata de drum suntem in Speyside, paradisul iubitorilor de whisky. Mai jos o harta a regiunilor scotiene, in care este evidentiata si zona in care ne aflam.



Distileriile din aria Speyside 
Jumatate din cele peste 100 de distilerii de whisky din Scotia se afla in zona Speyside si trei sferturi din productia de single malt whisky pleaca spre consum de acolo. Si daca am folosit termenul de single malt whisky sa explic ce este acesta.

Foarte important la un anumit brand, ma refer aici la bauturi in general nu conteaza bere, vin, votca sau whisky, este ca cel care consuma sa regaseasca, indiferent cand si unde, acelasi gust, aceiasi tarie . Greu de realizat asta pt ca materia prima este diferita, depinzand de vremea din anul respectiv si de inca multi alti factori. Premiile internationale la bere de exemplu nu se acorda pt „cea mai buna” ci pt constanta in gust si aroma. Pilser Urquell este acelasi la gust si in 2014 si in 2015, chiar daca recolta de hamei si orzoica este diferita calitativ. Este meritul maestrului berar ca reuseste sa aduca in medie gustul si taria in fiecare an.

Acelasi lucru se intampla si la whisky. Producatorul, distileria combina whisky-ul din mai multe butoaie umplute in ani diferiti astfel incat sa se obtina tipicitatea. Asa se asigura ca aroma si taria va fi aceeasi indiferent de lot. Cand auzim „single malt whisky” inseamna in primul rand ca s-a obtinut exclusiv din malt de orz distilat in pot still (un tip special in forma de ceapa) si ca ingredientele provin si sunt produsele unei singure distilerii.

Distileriile care se afla in zona Speyside au caracteristic un whisky dulce, produs dintr-un malt elaborat. Se afla in cateva sate si orase mai mici:  Rothes (5 distilerii), Dufftown (7 distilerii), Aberlour şi Craigellachie (6 distilerii), Keith (4 distilerii), Elgin district (10 distilerii ) şi Knockando (5 distilerii).

De la distileria pe care alegem sa o vizitam in Aberlour, pana la urmatoarea oprire, Biserica Crathie, ne asteapta un drum de o ora si ceva. Va intrebati poate de ce am inclus in programul zilei un obiectiv aproape necunoscut…Crathie Kirk este doar o micuta biserica parohiala dintr-un sat scotian…




Crathie Kirk

Ofera serviciul religios celor din Crathie si vecinilor din Braemar pe unde urmeaza de asemenea sa trecem si dupa cum se spune isi va largi adresabilitatea cu cei din Glenmuick. Nu este nici veche, a fost construita la sfarsitul secolului XIX. Nici arhitectura sa nu este neobisnuita, este una simpla de biserica de la tara…Si totusi…

Motivul opririi si vizitei noastre se datoreaza faptului ca acest lacas se poate numi biserica regala. Este cel mai apropiat loc de rugaciune de Castelul regilor, Balmoral-ul. Un loc in care familia regala soseste destul de des si despre care am sa va povestesc in continuare.


Castelul Balmoral

Dupa ce in urma unei vizite regina Victoria si printul Albert s-au indragostit efectiv de zona aceea, au decis cumpararea unei resedinte a carui proprietar tocmai murise. Mostenitorul domeniului si a constructiei a fost de acord cu oferta casei regale, astfel ca Victoria incepe imediat dupa cumparare sa transforme resedinta in castel. 20.000 de hectare se transforma intr-o oaza monarhica. Paduri, dealuri, gradini, tot ceea ce inconjoara Balmoralul intregeste imaginea de inalta aristocratie.



De la o simpla resedinta asa cum era in 1848, cand Lordul de Aberdeen mostenitorul lui Sir Robert Gordon, a fost de acord cu vanzarea si pana in in 1856 cand castelul a luat forma si dimensiunile pe care le vedem azi Balmoralul a trecut prin mai multe etape de extensie si adaptare la ceea ce inseamna o resedinta regala.



Sunt multe de spus despre evolutia constructiei si domeniului, dar aceste lucruri intereseaza mai putin. Interesant pentru majoritatea este nu etapele constructiei ci ce se intampla in spatele zidurilor, cum isi petrec cei din familia regala zilele acolo. Pai oameni sunt si ei si ca orice muritor de rand isi incep ziua cu micul dejun. Obligatoriu din produse locale si verificat a fi organice. Apoi depinde de invitati. Uneori se merge la vanatoare, alteori la pescuit. Se organizeaza picnicuri, unde cei care participa iau masa in natura sau intr-una dintre amenajarile de pe domeniu. La Five o’clock se stie…ceaiul, servit de preferinta in fata semineului, apoi seara galla dinner. Evident eticheta, sobrietate….

Sunt zile cand familia regala participa la aranjarea mesei, la pregatirea pranzului, ba chiar la debarsat si spalat vase…Trebuie intr-un fel sa-si cheltuie si ei timpul…

Iar duminica, merg cu totii acolo unde va propun. In acel loc aparent neinsemnat: Biserica Crathie. Acolo se respecta intru totul eticheta regala: doamnele au capul acoperit de palarii, iar domnii poarta jachete, cravate si costume decente…

Pana sa va mai spun cate ceva despre Crathie Kirk, fac precizarea ca Balmoralul isi deschide portile pt vizitatori in 2015 din 1 aprilie pana in 2 august. Programul de vizitare este 10.00 – 17.00, biletele trebuind sa fie achizitionate din timp, de pe site-ul oficial http://www.balmoralcastle.com/ Noi ca grup o sa platim  Ł9.50, tarif in care intra si un audio ghid pt gradini, curte si expozitii. In interior turul este foarte limitat, trebuie inteles ca este totusi o locuinta regala…La exterior nu sunt insa restrictii si ne vom bucura de o plimbare in parcurile regale…

In apropierea Balmoralului exista si distileria de unde este aprovizionata familia regala, se numeste Royal Lochnagar, iar adresa este Balmoral, Crathie, Ballater, Aberdeenshire AB35 5TB, Regatul Unit
+44 1339 742700. Despre aceasta: http://www.discovering-distilleries.com/royallochnagar/

Si revin din nou la Biserica Crathie. In esc IX o biserica a fost construita pe malul raului Dee, de catre unul dintre cel care a urmat la episcopia Aberdeenshire si Banff, celui care a fost unul intre pionierul crestinismului in Scotia, Saint Columba. Din aceea bisericuta n-a mai ramas decat u singura piatra de temelie…

A urmat o alta bisericuta, construita in sec XIII, a carei ruine se pot vedea azi in apropierea celei de azi. Actualul amplasament a fost folosit mai intai in 1804, cand s-a ridicat o nou lacas, apoi Regina Victoria care a inceput sa vina si sa se roage incepand cu 1848 aici, a decis in 1893 construirea pe aceiasi temelie a unei noi biserici. Cea pe care o vedem azi.

Cel mai important eveniment religios ce a avut loc in Crathie Kirk a fost casatoria altetei regale cu comandatul flotei britanice Timothy Laurence.
In dimineata zilei de 31 august 1997, dupa tragica moarte a printesei Diana, intreaga familie regala s-a rugat la Crathie…


Regina Elisabeta soseste la Biserica Crathie


Regina la slujba, in interiorul bisericii

Inainte de a ajunge la Perth, locul in care o sa innoptam si pe care urmeaza sa vi-l descriu intr-un articol viitor, trecem prin Braemer, un alt sat tipic scotian, plin de farmec...