Autor Subiect: Porto, un oras elixir  (Citit de 4275 ori)

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13226
Porto, un oras elixir
« : Vineri, 26 Aprilie 2019, 11:04 »
Lumea cu care calatoresc ma intreaba mereu: "care sunt locurile, orasele care ti-au placut cel mai mult din ce ai vizitat pana acum?" Le raspund de fiecare data ca e greu sa faci un clasament obiectiv. Totul depinde de starea ta din acel moment, de persoanele cu care ai calatorit acolo, de vremea cu care ai fost intampinat si bineinteles de gusturi, de repere, de multe altele. "Si totusi?" insista lumea...

Am sa incerc aici un top personal (asta insa nu inseamna ca se potriveste cu ceea ce expertii si jurnalistii de turism ofera in clsament), mentionand ca inca mai am multe de vazut si cu siguranta o sa apara unele schimbari.

Am sa incep cu orasele: Praga, Barcelona, Cordoba, Porto, Edinburgh, Stockholm, Florenta, Innsbruck, Havana  si bineinteles in cap de lista, orasul meu, Sibiu. Apoi trebuie sa spun ca sunt innebunit dupa micile asezari din Bavaria, Tirol, Elvetia, Irlanda, Scotia, Anglia, Olanda. Dintre destinatiile generale, Islanda, Marocul, insulele Azore, Madeira, Cambodgia, Vietnamul de Sud, Tunisia, Dominica (insula din Caraibele de est, nu Republica Dominicana), Norvegia.

Vreau sa va povestesc despre unul dintre ele, despre Porto, un oras pe care-l indragesc mult si nu stiu de ce, desi nu seamana deloc cu orasul meu, imi da sentimentul de "acasa". De ce imi place atat de mult Porto? Pentru ca este unul dintre cele mai complexe, armonioase, rafinate, ofertante, orase din care am vazut pana acum. Are si pitoresc, si istorie, si inedit, si raul acela superb si fara indoiala cel mai frumos apus de soare pe care l-am intalnit.

Porto este un oraș fascinant și vibrant, cu o istorie bogata, atracții turistice inedite și o viață de noapte efervescenta.



Pornesc intotdeauna in a prezenta acesta oras, pornind din Jardim do Morro, oprindu-ma la panorama de langa Podul Luis I. Imaginea cartierului vechi, Riberira, este extraordinara.



Se vede de acolo si casa episcopala si Catedrala Se, apoi in timp ce traversam podul in stanga se poate admira Douro in drumul sau spre ocean. Din Ribeira, unde coboram pentru o plimbare si o masa la una dintre terasele de acolo, se vad fostele crame ce produceau superba licoare cunoscuta in toata lumea: vinul de Porto: Ferreira, Camel, Fonseca, Offley, Taylor's, Graham's, Sandeman simcea in care mergem de obicei pentru degustare: Porto Cruz. In fata, pe rau, plutesc replici ale vaselor ce transportau butoaiele umplute cu licoarea minunata.



O seara petrecuta in Ribeira, este de un romantism aparte, are darul de a te face sa uiti de orice, te lasi vrajit de raul ce-l simti grabit sa-si duca apele in Atlantic, de culorile superbe de seara, de aromele de peste proaspat pregatit la gratar.



O masa inceputa cu un aperitiv de branzeturi locale si un Ruby sau Tawny. Continuata apoi cu sardine garnisite cu cartofi in usturoi si ardei copt. Stropite cu vinho verde.



Pe zi Ribeira arata ca un joc de copii, "sa construim frumos". Ai senzatia ca cineva a asezat cutii colorate unele langa altele, lasand printre un loc prin care doar sa te strecori poti...Flori in balcoane, o lume latina tipica, asezata insa intr-o rigoare englezeasca.



Mai sus de Ribeira este Torre dos Clerigos, un reper pentru orice turist.



Drumul de turn coboara pana la celebra gara, Bento. Cunoscuta in toata lumea pentru superbele scene istorice si antropologice realizate in ajulejos.



In apropierea garii, imi aduc aminte ca inainte duceam grupurile la o cafenea ce poarta parfumul unor vremuri pe care le-am vazut doar in filme: Majestic. Din pacate este tot mai aglomerata si mai greu de gasit cateva locuri acolo...Asa ca am fost nevoit sa o scot din program...



In centru orasului Porto se afla Livraria Lello e Irmão, una dintre cele mai vechi librării din Portugalia. Inaugurarea sa din 1906, la care au participat figuri importante ale vremii,  a avut un mare impact asupra vieţii culturale a epocii. Librăria a fost restaurată şi modernizată în 1995, fiind transformată într-un adevărat centru cultural, prin adăugarea unui spaţiu ce adăposteşţe galerii de artă şi unde au loc întâlniri literare. Eu am prins vremea in care se intra fara probleme, apoi succesiv au aparut tot felul de obstacole: de la interzicerea fotografiatului, continuand cu formarea la intrare a unui lung sir de oameni in asteptare pana la introducerea unei taxe de vizitare.



Exista un cartier de lux in Porto (de fapt, consultand ofertele agentiilor imobiliare locale ajungi la concluzia ca tot orasul este de lux...) si care se numeste Foz. Acolo prefer sa mergem pt apus. O plimbare pe faleza si asteptarea pe un dig a asfintitului.



Toate acestea dupa ce am luat cea mai delicioasa masa de peste din Portugalia: in Matosinhos, un fost sat pescaresc, acum incorporat de Porto.



As mai putea povesti multe, despre Se, despre deliciosul sandwich local, Francesinha, despre croaziera pe sub podurile ce leaga malurile lui Douro. Despre oamenii pe care i-am intalnit acolo, despre atmosfera de noapte, despre vinurile de Porto. Despre o excursie pe apa pe care o puteti face urcand pe rau, in zona viticola...



Dar ma opresc aici, sfatuindu-va sa ajungeti acolo. Asta daca inca nu ati facut-o. Si da, doar daca sunteti o fire aplecata spre pitoresc, spre lucruri inedite, careia ii plac locurile pline de culoare, oceanul...

Pentru a-i simti savoarea, luati de Pasti din supermarket un vin de Porto. Poate fi inceputul unei calatorii... :)