Autor Subiect: Obiceiuri din Marginimea Sibiului  (Citit de 9115 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13264
Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« : Marți, 16 Martie 2010, 07:27 »
Aceasta zona, de multe ori gresit identificata cu tinutul Salistii, este formata din 17 sate, imprastiate in jurul Muntilor Cindrel, de la Boita, poarta de intrare in Ardeal dinspre Valea Oltului, pana in Jina , asezata pe culmile cu pasuni intinse si bogate. Toate sunt sate vechi, foarte bogate si de asemenea cu un imens potential cultural. De aici au plecat sau au trait oameni ca Goga, Noica, Onisifor Ghibu si multi altii.
In primul rand trebuie sa stiti ca zona Marginimii are o istorie exclusiv romaneasca, in care se regasesc toate elementele de origine: latina, dacica si slava. Poate este tinutul in care specificul traditional si de cultura a fiecarui dintre acesteia, se individualizeaza cel mai puternic; in mare parte datorita izolarii, a caracterului endemic. Influentele si presiunile exterioare au ramas fara urme in spiritul liber al locuitorilor de aici. Vetrele satelor au ramas neschimbate, cu foarte mici exceptii. Traditiile, cultura, cugetul  n-au fost niciodata incarcerate. N-au reusit navalirile tatare, nici austro – ungarii, nici rusii, nici chiar comunistii. Obiceiurile salistenilor, rasfrante si in spatiul sagherenilor sunt strans legate de principala activitate a locuitorilor, oieritul. Calendarul pastorilor este cel care motiveaza  evenimentele, iar viata solitara a ciobanilor, da nota de asprime si vioiciune a obiceiurilor.

Colindatul deschide ciclul celor 12 zile de sarbatori de iarna; incepe in ajunul Craciunului si tine 3 zile; la eveniment participa tot satul, desi colinda doar copiii si flacaii stransi in cete. Traditia obiceiurilor sailstene de iarna, cere ca flacaii ce colinda, sa fie organizati in ceata, grup ce influenta si coordona pe perioada sarbatorilor de iarna, viata spirituala a satului.

Ceata avea un jude si o gazda; participantii la ceata se numeau juni, de aici „Ceata Junilor”. Patru zile dupa Craciun, toate cetele se intalnesc intr-una din marile sarbatori ale Marginimii, Intalnirea Jocurilor. Anul trecut a fost pe 28 decembrie la Saliste, capitala Marginimii. Se canta si se joaca in hora, iar perechea aleasa sa comande, judele junilor si judeceasa, multumeste cetelor unite. Este o manifestare de unitate, in care tinerii isi intaresc legaturile dintre ei. Petrecerile tinerilor organizati in buti, cete sau societati, incetau pe 7 ianuarie, in ultimii ani insa, Anul Nou este semnalul de oprire. Dupa cele 12 zile de sarbatoare venea randul petitului si nuntilor. Acestea incetau odata cu Lasata Secului (postul), zi ce marca si inceputul munilor de primavara. La Hodaitat, obicei prilejuit de lasatul postului, tinerii aprindeau focuri pe culmile dealurilor si radeau satiric, de fetele ramase nemaritate. Numele acestora,  era strigat de baietii urcati pe dealuri, care caricaturizau defectele pentru care nu au fost petite. Prinsul verilor si varutelor este un obicei de primavara, ce marcheaza trecerea de la o categorie de varsta la alta, practicandu-se in fiecare an de Santoader. Un alt obicei de primavara este Sangeorzul (Sfantul Gheorghe – 23 aprilie), sarbatoare a ciobanilor, marcand principalul moment de explozie a vegetatiei si urcatul oilor la fanetele de sub munte. Se tocmeau ciobanii pentru varat la munte, pana la Targul Poienii (20 septembrie).

La Ispas (a doua jumatate a lunii mai), inainte de a-si impreuna oile, proprietarii isi insemnau oile. Oile erau „batute” cu leustean, ca sa nu le strice strigoii. Acum ciobanii petreceau ultima data; la 1 iunie urcau cu oile in munte. Sarbatoarea Sanzienelor (24 iunie), era prilej de voie buna pt bacitele urcate si ele la strunga. In 20 iulie oierii urcau „la matuit” (tunsul mieilor), iar ciobanii si bacitele se adunau in munte la nedeile din Piatra Alba, unde jucau si cantau. La 1 August se praznuiesc Macaveii (ziua ursului). Nu lucrau, posteau „ca ursul sa nu faca paguba in turma”. In 8 septembrie coborau oile din munte, prilej de mare petrecere si bucurie. La Sf Paraschiva (14 octombrie) intrau ciobanii cu turmele in sat. Se alegeau oile se dadeau stapanilor, iar ciobanii primeau simbria. De Sf Dumitru (26 octombrie) se tocmeau ciobanii pentru lunile de toamna – iarna. In 15 noiembrie se praznuiau Filipii, pt ca lupii sa nu faca pagube.

De Paste, sarbatoarea crestineasca se incepe cu „ Hristos a Inviat”. Zilele dinaintea Pastelui sunt folosite pentru innoire, curatenie, primenire si pregatirea bucatelor. Cu doua saptamani inainte incepe febra pregatirilor: haine si incaltari noi, tocmirea mieilor si stransul oualelor. Saptamana mare este intampinata odata cu Sarbatoarea Floriilor cu casa curata si lucrul din curte terminat. Joia se sacrifica mieii, iar vinerea incepe pregatitul: se coc painea si cozonacii, se vopsesc oualele, se prepara drobul si friptura de miel. Seara tot satul merge la Inconjuratul Bisericii, cand se iese cu praporii din biserica si ritualul inconjuratului se repeta de trei ori. Sambata se fac ultimele pregatiri in asteptarea orei 12 noaptea, cand biserica se umple de credinciosi pentru „luarea luminii” si a „Pastelui”. Dis de dimineata, traditia este luarea „Pastelui”, de la un apropiat, cu „Hristos a Inviat” si raspunsul „Adevarat c-a Inviat”; se repeta de 3 ori ritualul inghitirii painii sfintite inmuiate in vin rosu, simbolul sangelui lui Hristos. Apoi se ciocnesc oualele; copiii joaca pitule, aruncatul monedei in oul tinut in pumn de adversar. Este timpul dedicat lor: parintii pregatesc in cosuri cu fan iepuri si oua insotite de jucarii si dulciuri. Apoi prin curte si gradina se ascund oua, iar copilul care gaseste cele mai multe, este premiat cu dulciuri. Cetele de copii pleaca prin sat, sa-si impartaseasca unul altuia „reusitele” de la pitule si cautatul oualelor. Biserica cu predica de Paste se tine mai nou la ora 12.00, dupa care urmeaza pranzul Pastelui care se tine in familie, cu bunici, parinti, nepoti; se bea tuica, se ciocnesc oua si se mananca telemea cu ceapa; gazdele aduc bolurile cu ciorba de miel si carafele de vin din beci. Friptura si mai apoi cozonacul mancate cu tihna pe tot timpul dupaamiezii sfarsesc masa de Paste. Seara este pt vizitat vecinatatea, prilej de baut de tuica si vin. Un obicei preluat de la sasi, imprastie copiii prin sat la udatul cu parfum a fetelor si femeilor care cu recunostiinta le umplu cosurile de cozonac si oua.

Multe din obiceiurile prezentate s-au uitat dar multe mai dainuiesc si astazi. Odata cu interesul turistilor pentru acestea, se spera intr-o continuitate si chiar intr-o revenire a celor intrerupte. Depinde mult de dascalii pe care copiii ii au in sat, singurii in masura sa mentina traditia. Din fericire, pe langa profesorii veniti din oras, in general ignoranti ai traditiilor si obiceiurilor, urmand doar o programa scolara neadaptata la realitatea rurala, exista dascali inimosi, care-si sacrifica voluntar timpul liber pt a invata copiii sa pastreze vii si nealterate evenimentele vietii la sat.

Ma opresc aici, nu inainte de a face cateva precizari, din dorinta de a se evita posibilele confuzii, asupra populatiei Sibiului si a Marginimii. Multa lume socoteste Sibiul si imprejurimile ca fiind o zona de traditie si istoric sasesc. Departe de a contesta rolul si aportul populatiei sasesti ce a trait aici (sunt unul dintre cei mai mari admiratori ai lor), trebuie sa precizez ca dealurile si Muntii Cindrel au fost locuite de oameni liberi, de origine daco - slavica, cu mult inaintea venirii primului val de colonisti sasi adusi de Geza II (cca 1180). Momentul sosirii acestora, a coincis cu fenomenul de stabilizare a populatiei romanesti la poalele muntilor, in sate de oieri. In paralel sasii isi construiesc case pe terenuri de ses, unde se indeletnicesc in special cu mestesugurile vremii (dulgherie, funarie, pielarie etc). Colonizarea acestora, avand drept scop creearea unui scut impotriva navalitorilor din est si in special o incercare a Imperiului de urbanizare a zonei, a condus la o  adevarata frenezie de dezvoltare a asezarilor. Aflata la rascrucea drumurilor ce traversau Transilvania, zona a fost locul ideal pt comert si popas. Tocmai de aceea Sibiul se poate lauda cu cel mai vechi restaurant din tara (Butoiul de Aur) si unul dintre primele hoteluri construite la noi (Romischer Kaiser). Prima farmacie, prima gradinita (Kindergarden) au aparut tot aici, la Sibiu. Cu mult inainte de definirea termenului de cosmopolitism, Sibiul a prefigurat intr-un fel aparitia acestei atitudini. Pentru a avea materie prima, sasii au colaborat cu agricultorii si comerciantii din Marginimea Sibiului, care duceau in targurile din Orasul de Sus produse ca si lana, canepa, seu, ceara, piei, carne, legume, lapte. Produsele finite erau vandute insa, doar prin magazinele sasesti, tarziu doar, in perioada interbelica, deschizandu-se primul magazin romanesc, cel al familiei Floasu. Au aparut apoi si altele, mult ajutate de acest prim comerciant roman din Sibiu. Pana in 1946, cand disperat de pierderea a tot ce agonisise s-a sinucis, a reusit sa incurajeze multi alti romani sa-si deschida bacanii cu coloniale. Unul dintre acestia a fost si bunicul meu, care i-a purtat toata viata, un adanc respect lui Floasu, cel care-l ajutase sa deschida mai multe magazine si restaurante.
Sasii au adus mestesugurile, ordinea, organizarea sociala, spiritul de comunitate si vecinatate; meritul romanilor din zona a fost acela ca au stiut sa preia elemente, sa copieze, fara insa a-si altera traditiile si obiceiurile. Cultura sibiana nu constituie un amalgam, o mixtura, ea prezinta doua directii distincte in care s-a dezvoltat: cea tipic romaneasca si cea saseasca. Acestea au cohabitat si s-au dezvoltat fiecare, fara insa sa interfereze prea mult. S-au pastrat de sute de ani, printr-un exemplar spirit de toleranta reciproca. A existat si dainuie inca, un sentiment de respect pentru biserica si traditiile fiecaruia, pentru modul in care fiecare a stiut sa-si pastreze si sa-si transmita obiceiurile.
 
 


iulia17

  • Vizitator
Răspuns: Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« Răspuns #1 : Vineri, 25 Martie 2011, 22:13 »
cite obiceiuri, cite traditii, cita istorie !!
eu nu ma regasesc in bucuresti, e asa o mixtura de sat si oras…
cred ca m-as fi potrivit mai bine intr-un loc mai mic, curat si civilizat.


Offline almi_gabi

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 7620
Răspuns: Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« Răspuns #2 : Sâmbătă, 26 Martie 2011, 13:13 »
Mai trecusem prin Sibiu, fara a petrece insa prea mult timp acolo . Revelionul insa l-am petrecut acolo.
Pot sa spun ca la momentul in care am citit ceea ce a scris Gigi despre Marginimea Sbiului mi-a placut dar n-am inteles insa esenta a ceea ce era scis. Acum dupa ce am trecut prin acea zona si am vizitat-o, am cunoscut oamenii de acolo (ospitalieri, asezati, politicosi, deschisi) si o caldura sufleteasca deosebita ~ desi peisajul era unul inghetat ~ am descoperit ce inseamna ......

......atmosfera de acolo..



iulia17

  • Vizitator
Răspuns: Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« Răspuns #3 : Joi, 14 Aprilie 2011, 22:19 »

ai dreptate. si eu cind am fost prin zona m-am simtit de parca eram in alta...tara.
am fost de craciun prin locurile alea; sper sa am ocazia si vara sa dau o tura pe acolo.


Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13264
Re: Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« Răspuns #4 : Marți, 18 Decembrie 2012, 11:26 »
Revin pe acest subiect, asta pentru ca am dat de cateva reproduceri foto legate de Saliste. Si daca tot am reluat acest subiect sa mai scriu cate ceva....

N-am scris nimic despre mestesugurile salistenilor, o fac insa acum incepand cu...ce se mai poate vedea:

In Gales, satul - cartier al Salistii, exista inca o moara traditionala pe apa, singura functionala din zona noastra, a Sibiului

Impreuna cu o parte din voi am vizitat atelierul mesterului palarier Dadarlat, acolo unde Radu Ilies tinand la o traditie de familie, continua sa confectioneze traditionalele palariute mai tuguiate sau mai joase, depinde de "starea" purtatorului.

Zona Marginimii, in special Sibielul este cunoscuta pentru picturile pe sticla. Dupa Nicula (jud Cluj), de unde a pornit acest mestesug al taranilor de a-si orna casa cu icoane pictate de ei, Sibielul a fost a doua importanta zona de creatie populara. Mai exista mic ateliere si la Sibiel si la Saliste. La Sibiel, chiar directorul muzeului, Valerica Nitescu, picteaza astfel de obiecte de cult, iar la Saliste sunt Adriana Olteanu si Irimia Lucia.

Tesutul a fost o traditie in Saliste. Acum a ramas atelierul Eugeniei Pau, care ţese din copilărie , deprinzand acest meşteşug de la mama ei.

Cu atata pilele la dispozitie, cu tabacarii care furnizau materia prima pentru atelierele din Sibiu, a  fost firesc ca in Saliste sa se dezvolte cojocaritul. Acest mestesug, invatat de la sasi s-a dezvoltat mai mult din a doua jumatatr a sec XIX. Pe langa cojocarit a a aparut si curelaritul, in ateliere confectionandu-se hamuri si chimire. Mai exista un atelier dar dupa cate stiu eu nu mai este functional.

Din numărul de 26 de fierari care au lucrat în Sălişte în prima parte a sec. XX în 1958 mai existau doar şapte. Acestea produceau părţile metalice componente ale căruţelor , grape, cuie pentru potcovit , grilaje , porţi, piedici de cai, ţinte pentru ornat porţi , etc. In prezent  mai exista un fierar, a carui atelier l-am vizitat  impreuna cu voi, la Petra, la Sibiel.

Lemnul de brad se gaseste din belsug in Muntii Cindrelului, astfel ca au aparut si ateliere de prelucrare a a cestuia. Mai exista tamplari care continua traditia acestei meserii, rezistand insa cu greu concurentei automatizarii datorate utilajelor cu care sunt dotate acum fabricile de la oras.


Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13264
Re: Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« Răspuns #5 : Marți, 18 Decembrie 2012, 16:30 »
Promiteam pozele, care intr-un fel m-au si determinat sa continui acest topic.

In Saliste a existat pana in anii comunismului, Pavilionul de joc, locul in care se organizau o multime de evenimente locale. O adevarata bijuterie, o broderie in lemn, realizata dupa un model elvetian. Nu inteleg de ce nu s-a incercat reconstruirea lui, s-ar fi putut face chiar pe fostul amplasament. S-a preferat insa un soi de camin cultural, un hibrid intre sala de festivitati si cantina muncitoreasca...Pacat!

Asa arata pavilionul:



Imaginea lui, de constructie deschisa, imi aduce aminte de loggiile din Italia, mai ales "del Lionello". ...

Offline admin

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 13264
Re: Obiceiuri din Marginimea Sibiului
« Răspuns #6 : Marți, 18 Decembrie 2012, 19:25 »
„Nimic nu întrece Săliştea” exclama cu uimire Nicolae Iorga în 1906, în timpul călătoriei prin satele din Ardeal, admiraţie consemntă de marele istoric al românilo: „Şcoala din Saliste are 10 învăţători, directorul e un om de ispravă, nimeni nu lipseşte şi toată lumea ceteşte bine.” Totul a inceput cu scoala gramaticului Dumitru Popa, a doua din zona, dupa cea deschisa in Scheii Brasovului. Se intampla pe la 1616...

Asa a ajuns o mica localitate, cu traditie in negustoria oilor, un adevarat izvor de oameni de cultura. Punand accent pe invatatura, pe educatia copiilor. Au existat acolo: şcoala primară, şcoala civilă de băieţi, şcoala civilă de fete, gimnaziul mixt, scoala de menaj, scoala de ucenici, şcoala elementară de comerţ, şcoala medie tehnică horticolă, scoala medie mixtă, liceu de cultură generală. Pentru cei care doreau sa faca si alte pregatiri, in Saliste mai erau: şcoala de cantori, curs de industrie casnică, cursul pentru pregătirea învăţătorilor, cursul practic pentru educaţie, curs complementar. Nu stiu daca va aduceti aminte ce va explica Vasile Ciortea, curatorul Muzeului de Icoane pe Sticla, atunci cand, de ziua recoltei am facut o vizita acolo: "fetele marginene se casatoreau mai tarziu, pe la 25-30 ani, pt ca trebuiau sa se pregateasca cum trebuie pentru viata de familie. Mergeau la cursuri de bune maniere, pentru invatarea croitoriei, a gatitului sau se angajau cativa ani la o familie de sasi in Sibiu, ceea ce era considerat o adevarata scoala." Stiu cum sunt privite toate aceste lucruri azi, dar cu siguranta ca atunci, acea "pregatire" a fetelor de maritat le ajutau mult in viata de cuplu. Barbatii margineni erau comercianti din tata in fiu, circulau prin tara, aveau mai tot timpul ocupat cu drumurile. Era important sa ajunga acasa si sa gaseasca un camin cald, curat, o mancare buna. Multe dintre femei tineau greul gospodariei pe perioada cat sotul le era plecat. Si nu era lucru usor.

Salistenii erau oameni cu bani, dar asa cum scriam si explicam, puneau un foarte mare accent pe invatatura copiilor. Eu am cunoscut multi copii de margineni si va pot spune ca au o educatie extraordinar de atent construita. Sibiul este plin de avocati, de profesori, de ingineri, de preoti proveniti din Saliste. Dintr-o localitatea nu mai mare decat cateva mii de locuitori.

Este satul care a dat cei mai multi academicieni, nascuti sau avand radacini aici: episcopul Dionisie Romano, episcop de Buzau, cel care a infiintat Biblioteca Academiei, istoricul Ioan Lupas, pedagogul Onisifor Ghibu, filozoful D. D. Rosca, filologul Axente Banciu medicul Ionel Pavel, istoricul Andrei Otetea, din Sibiel, poetul George Toparceanu, Ioan Sava Nanu, geologul Mircea Ioan Valentin Sandulescu, chimistul Mircea Banciu, chimist. Tot de aici au plecat regizorul Victor Iliu, pictorul popular Picu Patrut si istoricul Ioan Moga.

Mai jos o fotografie realizata in timpul vizitei sotiei Maresalului Antonescu la Dispensarul din Saliste. Maria Antonescu a fost insotita de Veturia Goga, vaduva marelui poet Octavian Goga. Pe cap femeile purtau pahiol, explicam de acest element de port, la "O alta tema a zilei".