Am lasat cel mai important turn la sfarsit:
Turnul cu ceas, simbolul Sighisoarei.
Din cele 14 turnuri care aparau Sighisoara, asa cum va mai spuneam, au ramas doar 9. Cel mai impozant este Turnul cu ceas (Stundturm - adica turnul orelor). Are 64 m inaltime, dar nu doar dimensiunile sale sunt impresionante ci in special arhitectura. Cei care ati fost cu mine la Praga, probabil va amintiti "favoritele" mele: Catedrala Vitus si Podul Carol (ambele construite de acelasi arhitect). Ei bine acest turn are un coronament baroc, foarte asemanator cu cel al lui Vitus.
Azi turnul adaposteste un muzeu interesant, urmeaza sa-l parcurgem impreuna, dar pana in anul 1556, primul nivel era...sala consiliului orasenesc.
Deasupra globului de pe acoperis se inalta un stalp meteorologic, in varful caruia se afla un cocos ce se roteste in bataia vantului; sighisorenii stiu: cand cocosul sta cu fata spre apus - va ploua. Asa ca primul lucru, la care trebuie sa ne uitam dimineata acolo este la cocos...
Sunt acolo si patru turnulete care par doar elemente decorative. Dar cum mi-a explicat Aurelian, ghidul pe care o sa-l avem si acum, pana la sfarsitul secolului al XVII-lea erau insemne ale autoritatii sfatului Cetatii, caruia i se acordase dreptul de judecata si de condamnare la pedeapsa capitala.
La etajul al IV-lea se afla mecanismul ceasului din turn. Are doua cadrane asezate pe fatadele turnului dinspre cetate si dinspre Orasul de jos. Alaturi de cadrane sunt taiate in zid nise unde se afla figurinele care simbolizeaza zilele saptamanii. Nu se cunoaste data cand a fost instalat ceasul din turn si figurinele sale. Prima mentiune atesta ca, in anul 1648. Cadranul ceasului este innoit si s-au adaugat sferturile de ora de catre ceasornicarul Johannes Kirschel, platit de oras. Deoarece nisele unde sunt dispuse figurinele par a fi practicate odata cu ridicarea zidului se poate presupune ca si inainte ar fi existat unele figurine distruse, probabil, impreuna cu ceasul, in timpul incendiului din 1676. Figurinele sunt refacute in forma pastrata pana azi, din anul 1677. Reparat in mai multe randuri, ceasului i se adapteaza, in 1906, un mecanism electric, la care figurinele n-au putut fi conectate. Ele au reinceput sa functioneze in anul 1964.
Figurinele, sculptate in lemn de tei, au fost pictate in culori tari si contrastante, estompate acum de patina timpului. Spre Orasul de jos ele reprezinta simboluri ale zilelor saptamanii, iar spre cetate, imaginile fixe redau pacea, justitia si dreptatea. Spre cetate, nisa are la baza o papusa invesmantata in albastru, cu o ramura de maslin in mana; ea simbolizeaza zeita pacii. In dreapta, un tobosar cu camasa albastra bate sferturile de ora; deasupra lor, in albastru deschis si verde se afla zeita dreptatii, cu balanta in mana si zeita justitiei, legata la ochi si cu sabia ridicata. De-o parte si de alta doua figurine vestesc ziua si noaptea. Spre oras, nisa cuprinde, in partea de jos, acelasi tobosar care bate sferturile de ora. Alaturi se afla o figurina enigmatica: un barbat gol pina la brau, cu un sort zdrentuit. In partea superioara a nisei apar figurinele ce reprezinta zilele saptamanii. La ora 12 noaptea, odata cu ultima bataie a ceasului, imagi nea zilei trecute se deplaseaza facand loc imaginii zilei care incepe.