Cinque Terre sau Cele Cinci Pamanturi seamana mult cu alt loc minunat din Italia, despre care v-am povestit deja: Coasta Amalfi. Cinci sate pescaresti imprastiate pe o coasta stancoasa, legate intre ele pana de curand doar prin poteci
Parcurgerea acestora era singura posibilitate de a ajunge pe uscat dintr-unul in altul
Caravane de magarusi carau pe ingustele drumuri sapate in stanca, marfurile si alimentele
.Azi a ramas cel mai bun mijloc de a vizita la pas cele cinci perle: Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola and Riomaggiore. Oricum nu sunt departate una de alta, de la un cap la altul nu sunt mai mult de 9 km.
De-a lungul secolelor, locuitorii au modelat peisajul, construind terase pentru a putea cultiva vita de vie si maslini. Strugurii si maslinele se coc scaldate in razele unui soare binecuvantat, pe faleze stancoase ce strajuiesc Mediterana...Sub se astern peisaje de poveste, cu mici oaze de verdeata, cu casute multicolore si mici porturi
Totul s-a pastrat ancorat in secole de ev mediu, pana cand s-a construit linia ferata ce strabate Cinque Terre si leaga in 5 segmente, La Spezia de Levanto. Cele 5 opriri in ordine: Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza si Monterosso. Din La Spezia la Riomaggiore nu sunt mai mult de 10 minute, iar intre localitati in jur de 5 minute. Frecventa cu care circula trenurile Treitalia este destul de mare, la fiecare o ora trece cate unul. Biletele de tren sunt ieftine (ca de altfel in toata Italia) in jur de 2.10 EUR, dar recomandat este sa se cumpere un card care costa 10 EUR pe zi sau 19 EUR pt doua zile (acestea se valideaza in fiecare statie). Acesta pe langa calatorii nelimitate cu trenul ofera si intrari gratuite la cateva muzee si acces la potecile turistice. Din pacate nu se mai pot traversa toate acestea, o parte au semnul No entry, asta dupa catastrofa din toamna lui 2011 cand cantitatile de apa cazute au afectat mult zona.
Raman cu explicatiile la logistica turistica in zona, precizand ca trenul este o modalitate destul de comoda si rapida pt vizitarea Cinque Terre. Trenurile vin des, in sezon chiar la fiecare 30 minute si tinand cont ca in 16 minute se ajunge din primul pana la ultimul sat, este de preferat aceasta varianta de transfer. Asa cum am explicat deja, fiecare sat are propria sa gara. Garile sunt curate si ingrijite, insa datorita afluxului mare de turisti, evident ca sunt aglomerate. Trecerea de la o linie la alta se face prin superbe pasaje subterane
Sa nu uitam, suntem in Italia, tara care a imprastiat atata frumos! Calea ferata este construita deasupra marii, traverseaza tunele si este strajuita in multe locuri de stanci, asa ca nu se vede mare lucru
De fapt nici timp prea mult nu este, in 4-5 minute de la urcare ai si ajuns in urmatoarea statie
Pentru ca este o zona protejata, incepand cu mai 2014, toate liniile de autobuz in aria de coasta au fost inchise, iar accesul cu masina este aproape imposibil. Autovehiculele raman parcate in La Spezia, iar de acolo turistii sunt sfatuiti sa mearga cu trenul pana in oricare dintre cele cinci sate pe care au ales sa le viziteze sau in care au ales sa se cazeze. Exista sosea de trazit a Cinque Terre, este chiar una destul de noua, dar nu toate localitatile ofera posibilitate de a intra cu masina si nici de a parca in zona. Ce mai exista sunt autobuze locale care urca din port pana la sosea.
Varianta cea mai buna de vizitare si care ofera cele mai frumoase peisaje este cea de a urmari potecile turistice (cele care au mai ramas deschise dupa 2011). Se poate admira de sus totul, iar drumul nu este nici greu, nici periculos, fiind in multe portiuni astfaltat si de asemenea asigurat in zonele cu prapastii cu mana curenta si balustrade de protectie. In cca 5 ore se putea parcurge de la un capat la altul Cinque Terre, doar ca daca se mai mai pune si timpul de vizitare a fiecarei asezari si pauzele de cafea si masa, se ajunge la peste 10 ore. Cam mult pentru cine nu are conditie fizica
O parte importanta din succesul turistic al Cinque Terre este tocmai aceasta posibilitate de a strabate Parcul national cu acelasi nume, pe jos. Exista o retea de poteci, de trasee si care pot fi consultate pe site-ul oficial:
http://www.parconazionale5terre.it/sentieri_parco.asp?id_lingue=2 Acolo se pot vedea ce poteci sunt inchise si care sunt deschise, care este gradul de dificultate al fiecarui traseu si cat dureaza. La toate exista recomandarea unui echipament adecvat unei drumetii: incaltaminte trekking daca este posibil anti-slippery, pantalon lung, un mic rucsac in care sa aveti apa si ceva de ploaie
Mai in detaliu despre trasee. Cel mai cunoscut drum este
Sentiero Azzurro, cel care face legatura intre cele cinci asezari. Din pacate segmentul dintre Manarola si Corniglia este inchis pentru reconstructie.
Acest fabulos traseu a fost construit pe perioada a mai multor secole si a fost folosit ca poteca pentru oameni si de asemenea ca drum pt caravanele cu magari. Lungimea intre Monterosso si Riomaggiore este de cca 12 km lungime. Intinerariul cuprinde 8 km de poteca, 2 hm de drum pt caravana cu magari si cca 1 km interior, de localitate. Este nevoie de cca 5 ore pt a-l strabate, iar diferenta de nivel este de 500 m. Segmentele sale sunt:
Riomaggiore - Manarola (Via dell'Amore). Este o alee pietonala faimoasa in toata lumea, la fel ca Via Krupp din Capri. Are 1 km lungime si se face in 20 de minute. A fost redeschis la 1 ianuarie 2012, dupa dezastrul din octombrie 2011, dar apoi inchis pentru consolidare. Este foarte posibil ca anul viitor, in 2015 cand ajungem cu excursia noastra acolo, sa-l gasim din nou redeschis. Termenul este aprilie 2015 asa ca avem toate sansele
Porneste de la Statia de tren din Riomaggiore, la stanga cand se iese. De-a lungul aleii se pot admira o multime de pietre, flora spontana. Un drum cu iz romantic care initial a fost o cale de acces a materialelor pentru modernizarea liniei ferate Genova La Spezia. Au fost sapate doua tuneluri prin stanca, care apoi au fost conectate, astfel ca s-a ajuns la 1 km continuu de drum la 100 m deasupra marii
Inainte de a intra in Romagiorre se trece prin tunel, peretii acestuia fiind decorati cu picturi ale studentilor de la Academia Brera.
Ca orice loc faimos si Via dell Amore are o poveste. Se spune ca datorita izolarii, tinerii isi alegeau perechea din acelasi sat. Construirea acestui drum a facut posibila legatura mai usoara intre cele doua asezari, asa ca tinerii au inceput sa o circule in cautarea perechii si in celalalt sat. Astfel ca aleea a devenit loc de intalnire, oamenii numind-o la inceput Strada Nouva, mai apoi la ideea unui ziarist, Via DellAmore.
Manarola - Corniglia este inchisa la fel ca si Via dellAmore pana in aprilie 2015, asa ca si pt aceasta cale avem toate sansele
sa parcurgem cei 3 km. Care de regula nu iau mai mult de o ora. Prima parte seamana mult cu aleea romantica parcursa anterior. Este aprope plana, nefiind nevoie sa urci sau sa cobori. Asta pana foarte aproape de Corniglia, singura asezare din cele cinci care nu este amplasata la nivelul marii. Casutele sunt construite sus, pe culmea stancilor, asa ca trebuie urcate
382 scari pt a ajunge la sat
Sau daca vi se pare mult exista posibilitatea unui bus care urca pana la gara.
A treilea segment este Corniglia Vernazza, are o lungime de 4 km si se parcurge in aproximativ doua ore. Este redeschis inceand cu 19 iunie 2012. Poteca coboara gradual spre cea mai frumoasa parte, dar sunt si scurte segmente mai abrupte. Sunt multe locuri sapate in stanca pe care trebuie mers cu atentie atunci cand este umed, de asemenea este o portiune mai grea exact inainte de intra in Vernazza. Este inchis pana in aprilie 2015.
Ultimul segment, Vernazza-Monterosso are 4 km si se face in doua ore. Este redeschis se foloseste din noua din primavara lui 2012. Este un mic mai greu decat celelalte segmente, se tot urca si se tot coboara, asa ca mai este nevoie de tras sufletul din loc in loc. Important este ca opririle se fac in niste locuri exceptionale, cu panorame magnifice.
La strada dei Santuari (Drumul Sanctuarelor) este un drum construit dupa al doilea razboi mondial. Se numeste asa pentru ca face legatura intre toate sancturele din Parcul National Cinqe Terre. Fiecare sat desi are putini locuitori are propriul loc de rugaciune. Drumul este semnalizat cu banda rosie pe fon alb. Pt a porni pe aceasta cale, venind dinspre La Spezia este nevoie ca mai intai sa se ajunga la Biassa apoi la Colle del Telegrafo); venind din cealalta directie (din Monterosso) este necesar ca la ramficatia de la Termine sa urmati Pignone-Levanto apoi veti gasi intrarea pe poteca. Segmentele acestui drum:
Riomaggiore Sanctuarul Fecioarei Maria Montenero. Are lungimea de 3,5 km, cam o ora de mers. Punctul de plecare se afla in parcarea auto. Pt o buna bucata de drum, calea urmareste canalul Riomaggiore apoi se urca prin vie pana la sanctuar. Sunt mai multe poteci care duc acolo dar sunt mai dificile.
Manarola Sanctuarul Fecioarei Maria Datatoare de Sanatate. Porneste din parcarea auto Manarola. Dureaza in jur de o ora. Trebuie luat spre stanga si se tine direstia Volastra. Apoi din nou stanga in sus si dupa putin timp se ajunge la sanctuar.
Corniglia Sanctuarul Harul Fecioarei Maria. Dureaza mai mult de o ora. Se urmareste Corniglia - Vernazza pana la Prevo, apoi o intoarcere la dreapta si se da de un drum carosabil. Urmarim Corniglia si dam de o strada in panta, care conduce la sanctuar.
Vernazza Sanctuarul Fecioarei Maria Reggio. Drumul are 1.2 km lungime si ia aproximativ 45 de minute pentru a-l traversa. Porneste din statia de tren de unde trebuie mers intai in directia cimitir. Odata ajuns acolo se porneste pe un drum de creasta ce duce spre est. Poteca duce la Via Crucis care conduce mai departe catre Piata Sanctuarului.
Monterosso Sanctuarul Fecioarei Maria de Soviore. Este cel mai lung segment (cca 2,5 km) si ia aproape o ora si jumatate, daca sunteti in criza de timp insa are alternativa unei rute cu autobuzul. Drumul porneste la capatul Via Roma si urca prin vie si livezi de maslini. Se merge asa pana se da de alee litorala care trebuie traversata, iar dupa 200 de metri se ajunge la sanctuar.
Sentiero Rosso sau Calea inalta este o poteca dificila si dac nu sunteti o persoana bine antrenata in munte nu aveti ce cauta acolo. Traseul principal traverseaza Parcul National si face legatura cu Levanto la nord si Portovenere in sud. Este destul de greu de spus cat se face pe acest traseu, pt ca pregatirea si abilitatea de merge pe un astfel de drum este diferita de la om la om. Orientativ intre 6 si 12 ore. Altitudinea la care se afla poteca este 700 de metri. Traseul ofera posibilitatea retragerii pe parcurs, asta daca cineva se simte foarte obosit
asa ca nu e nevoie sa-l traversati tot