O ora desparte Avila de Segovia, asa ca foarte repede am ajuns acolo...Si am pornit intr-o noua explorare...
Segovia - inaltul drum al apei...asa numeam acest orasel, pe pagina mea de facebook.
Situat la numai o jumatate de ora de mers cu masina din Madrid, Segovia este unul dintre cele mai cunoscute orase istorice din Spania.
Ansamblul de monumente din centrul istoric este impresionant prin frumusete, grandoare si prin buna intretinere, motive pentru care a fost declarat Patrimoniu al umanitatii in 1985.
Am pornit vizitarea, cu o ...pauza de masa. Se facuse ora pranzului asa ca se cerea...Am poposit langa impresionantul apeduct, cel care personalizeaza cetatea. De acolo pleaca un paienjenis de strazi inguste, cu cladiri foarte vechi dar surprinzator de bine pastrate, mici magazine si localuri ce imbie... calatorul flamand, asa cum eram noi...
Eu am amanat un pic masa, strazile acelea ma fascinau si ma atrageau ca un magnet...Asa ca sontac, sontac, cei care au fost cu mine stiu de ce...am luat-o pe strazi. Mi-a placut teribil de mult. O atmosfera atat de placuta, de linistita, de armonioasa. Doar tiganii nostri fac nota discordanta, galagiosi, agasand turistii cu tot felul de marfuri indoielnice, urmarind buzunarele trecatorilor...Intr-una dintre piatete am dat de un mic grup care-si imparteau banii...Prada probabil...Imi creaza o sila teribila, ma infurie la maxim cand de multe ori afara sunt asimilat cu aceasta rasa, care naiba stie de ce nu vrea deloc sa se modernizeze, sa se educe, sa munceasca, sa intre in rand cu lumea. Nu stiu cand se va naste o noua mana de fier, care sa forteze la educare, la alinierea in societate, la contributia sociala, tiganii. Dar cam e timpul...Sfideaza, oripileaza, sunt de multe ori amenintatori, agresivi...Si doar paraziteaza societatea, o obliga la a-i intretine, nu fac nimic pentru integrare. Punct cu acest subiect ca mi se ridica la cap...Si vorbeam despre lucruri frumoase...
La un moment dat m-am oprit la un magazin de specialitati locale si l-am rugat pe vanzator sa-mi faca doua sandiciuri cu ceea ce este specific acolo...Mi-a facut unul cu jambon, altul cu un fel de toba si in mana mi-a pus un mic cornet cu...jumari. Mai sa fie, cat de mica e Europa asta...Am infulecat cu placere si...foame ceea ce am primit si m-am dus cativa pasi mai incolo, sa-mi comand vestita prajitura locala "ponche segoviana" (nici o legatura cu licoarea din Madeira)...M-am asezat la doar activa metri de apeduct si am gustat...Buna, dar nu grozava...Adica nici pe departe la ce ma asteptam...insiropata in alcol, cu gust acrisor de lamaie...
Apeductul din Segovia este unul din monumentele cele mai importante pastrate din perioada romana pe peninsula iberica. Construit probabil in sec.I - II d.C., apeductul aducea apa izvorului Fuenfria, din muntii care se vad de pe o panorama, in oras. Penuria de apa nu este un fenomen al vremurilor noastre. Ea a existat din antichitate, iar arhitectii acelor vremuri au demonstrat o pricepere, care ne uimeste pe toti, in ce priveste construirea sistemelor de captare si de transport a apei.
Fireste aceste sisteme satisfaceau in principal nevoile claselor privilegiate, dar exista si cazul unor apeducte "populare". Cele mai vechi referiri la sisteme de alimenare de la distanta cu apa dateaza din timpul faraonului Rames al II-lea si din timpul inteleptului rege Solomon al evreilor. Resturile acestor apeducte au disparut. In schimb, se mai pastreaza ruine ale unor canale de alimentare cu apa din Siria si Grecia antica.
Au rezistat insa vremurilor mai multe apeducte din epoca romana, pe care le putem privi si astazi cu admiratie si uimire. Eforturile enorme facute de cei antici in construirea apeductelor dovedeste, daca mai era necesar, cat de mult a suferit omenirea de-a lungul istoriei, din lipsa apei.
Nu mai putine eforuri s-au facut si in epoca moderna, construirea apeductelor fiind o preocupare permanenta a conducatorilor, care s-au confruntat pe toate continentele, cu lipsa apei. Vin din Maroc, acolo unde am vazut cu ochii mei o tara parjolita de soare, unde nu a mai plouat de 6 luni...Realizati ce inseamna asta in lipsa unor sisteme de irigatie, de aductiune....
Un amanunt interesant si chiar neasteptat este faptul ca, si in tara noastra, a fost descoperit un apeduct datand din anul 1700, respectiv din epoca lui Constantin Brancoveanu din punctul meu de vedere cel mai educat, cult si inteligent conducator pe care l-a avut Tara Romaneasca). Daca averea sa imensa nu ar fi facut din el o tinta vie, daca influenta sa in zona nu ar fi fost atat de mare, daca nu ar fi existat ca intotdeauna -
uzurpatori si tradatori, poate nu ar fi ajuns impreuna cu familia la esafod si s-ar fi creat dinastic o linie care sa schimbe substantial Tara Romaneasca. Atata timp cat a domnit, Tara Romaneasca a cunoscut o lunga perioada de pace, de inflorire culturala si de dezvoltare a vietii spirituale, in urma sa ramanand un mare numar de ctitorii religioase si un stil arhitectural eclectic ce-i poarta numele. A adus mestesugari care sa-i invete pe romani, a dezvoltat si modernizat comertul, creand posibilitatea vanzarii de marfuri, a schimburilor comerciale...Pacat, s-a pierdut atunci un alt moment important in istoria Munteniei si in reflexie ulterioara a Romaniei...Care legat de ce se intampla atunci in Transilvania, alipirea acesteia de marele imperiu habsburgic, ar fi schimbat multe...
Lucrarea era subterana si a fost descoperita intamplator de cativa muncitori, care efectuau sapaturi in zona municipiului Tragoviste. Cercetatirle au stabilit ca apeductul fusese construit ca sa alimenteze cu apa Curtea Domneasca si Mitropolia Tarii.
Cercetatorii n-au putut stabili cat timp a functionat acest apeduct romanesc si nici conditiile in care s-a renuntat la el. Este posibil ca, dupa mazilirea domnitorului, succesorii fanarioti sa fi renuntat din comoditate sau din dezinteres la intretinerea si exploatarea apeductului, care impunea cheltuieli importanate. Ca doar deh, ce-l interesa pe grec de ce e la noi...
Apeductul din Segovia este asa cum spuneam cel mai lung apeduct roman, cel mai bine conservat in Europa de Vest. Are o lungime de 728 m si o inaltime maxima de 28 m. A fost construit pe timpul imparatului Vespasian. Calea apei pana in oras este mult mai lunga, are cativa kilometri, dar doar ce se vede in piata centrala este aerian.
Mai este ceva impresionant in Segovia: numarul bisericilor, cele mai interesante fiind Biserica Corpus Christi - o fosta sinagoga - si Biserica Vera Cruz, situata in exteriorul vechilor ziduri, construia de templieri si plina si astazi de elemente decorative ezoterice.
Am ajuns in Campo de Medina, una dintrele piatetele Segoviei. O statuie strajuieste locul, acolo unde se afla o foarte veche bierica San Martin si inchisoarea medievala Carcel Real. Am facut un popas acolo, primind explicatiile referitoare la o mare personalitate care a fost incoronata si care a murit aici: Regina Isabela Catolica.
Statuia de care v-am vorbit este a lui Juan Bravo (in 1483 - 1521). Acesta a fost liderul rebelilor in revolta castiliana a Comunelor, a condus armata invinsa la batalia de la Villalar. A fost capturat si decapitat in urmatoarea zi dupa batalie. Legatura cu Segovia? In 1504 s-a stabilit acolo, casatorindu-se cu Catalina del Río, cu care a avut-o pe María de Mendoza.
Un oras in care a fost incoronata si in care a murit una dintre cele mai importante regine pentru lumea crestina (Isabela Catolica) era firesc sa fie imbogatit cu o mega-catedrala. Si nu doar dimensiunile catedralei din Segovia impresioneaza ci si arhitectura, decorurile si armonia formelor.
Constructia Catedralei Segovia a inceput in 1525, urmand sa inlocuiasca o catedrala mai veche distrusa in timpul revoltei impotriva monarhului. Regele dorea un simbol al puterii si credintei catolice si a incredintat planurile lui Juan Gil de Hontanon, unul dintre cei mai respectati arhitecti ai vremii. Vestitul arhitect nu a apucat sa termine uriasul edificiu gotic, proiectul fiind continuat de fiul sau, Rodrigo de Hontanon, al carui stil marca trecerea de la gotic la renascentism. Intregul ansamblu avea sa fie cu totul terminat abia in 1768, dupa numeroase completari, modificari si extinderi ale proiectului initial, catedrala fiind sfintita pe 16 iulie.
Catedrala este dintre cele mai frumoase din Europa. Sculpturile, statuile, altarul, vitraliile minunat pictate, usile, toate sunt adevarate opere de arta, aratand importanta Catedralei Segovia pentru Spania si pentru lumea catolica.
Nu departe, se afla un castel de basm: Alcazar, Segovia. Uimeste in primul rand cu arhitectura sa unic?. Ornamente si decoratiuni delicate, realizate cu rafinament si fine?e de muncitori arabi, în timpul domina?iei cre?tine din secolul al XIV-lea.
A fost construit ini?ial ca o fort?rea??, zon? de supraveghere ?i ap?rare a întregii regiuni. Devine mai târziu un palat regal, apoi închisoare, fiind transformat ulterior într-o academie militar? de mare valoare. Primele documente atest? existen?a Castelului Alcazar din Segovia înc? din anul 1120, îns? dovezile arheologice demonstreaza c? edificiul exista înc? din Epoca Roman?.
Alaturi de Neuschwanstein a fost sursa de inspiratie pentru desenatorii Studiourile Disney, formele sale regasindu-se in filmuletele care ne-au bucurat copilaria.
A fost imi amintesc o zi minunata, obositoare ce e drept, dar in care am vazut atat de multe...Alte vise ale copilariei implinite...