Ieri cand m-am intors de la busteni, am folosit cuvantul feed-back, ca sa va pun la curent cu ce s-a intamplat acolo si sa-mi exprim aprecierea fata de intalnirea noastra. Si acest lucru mi-a dat o idee...
Este un fenomen foarte frecvent sa dam feed-back, retroalimentare. Despre situatii, despre persoane si comportamentul acestora. Si cum feed-back-ul poate fi pozitiv sau negativ in principiu, de asemenea si felul de a-l aduce la cunostinte, imbraca aspecte diverse. Este foarte frumos, placut sa dam si sa primim feed-back pozitiv. Ne place, ne face viata mai frumoasa si contribuie la mentinerea sau ridicarea autostimei noastre. Dar asa cum un feed-back pozitiv ne face viata frumoasa, un feed-back negativ prost dat, ne poate afecta foarte mult si in loc de a obtine ceva bun din el, obtinem o reactie si mai dura sau negativa.
Din pacate sunt momente in care e nevoie sa aducem la cunostina, fie angajatilor cu care lucram, fie persoanelor mai mult sau mai putin apropiate, nu numai lucruri bune ci si anumite lucruri nu tocmai placute.
Atunci trebuie sa fim extrem de atenti deoarece este o chestiune foarte delicata care poate rani susceptibilitati –atunci cand nu este facuta cum trebuie – sau chiar poate afecta autostima unei persoane.
Asa ca, legat de feed-back-ul pozitiv de ieri, am zis ca ar fi bine sa impartasec cu voi cateva ganduri. Fara sa intru in detalii pera mari. Mie personal imi place foarte mult sa spun lucruri frumoase celor din jurul meu, sa-i motivez in fel si chip. Desigur, nu la orice ora din zi si nin noapte
In general ne este mai greu atunci cand trebuie sa atingem lucruri negative. Si am observat ca sunt unele persoane care pur si simplu nu prea stiu cum sa procedeze cand este vorba de a da un feed-back negativ.
In primul rand, e nevoie de un spatiu privat. Observatiile negative nu se fac in public, de fata cu martori. Si de asemenea nici prin e-mail sau pe messenger. In cel mai rau caz, prin telefon, daca intalnirea nu poate fi programata din motive obiective. De ce nu prin e-mail, va veti intreba ? Pentru ca la urma urmei, oricum am da-o, internetul este lipsit de suflet, nu are voce, nici expresii faciale si nici limbaj corporal. Oricat de bine am scrie un mail de acest gen, va fi imposibil sa prevedem si sa masuram reactia interlocutorului nostru, daca l-a primit si s-a aratat multumit sau daca a creat in el o durere sau resentimente foarte mari. Un mesaj trimis prin mail poate fi foarte usor interpretat in functie de tonul de voce pe care i-l atribuie persoana care-l citeste, si poate sa faca sa para mai dur chiar decat in realitate. Noi putem sa trimitem un mail cu informatie negativa, sa apasam pe butonul "trimite" si sa rasuflam usurati. E ca si cand am arunca o grenada si am fugi repede repede : pe noi nu ne ajunge explozia de moment, ci doar pe cel/cei care o vor simti in inimioara lor. Inca un detaliu : un mail traieste atata timp cat vrem noi si poate fi retrimis la un moment dat altcuiva, din greseala sau cu intentie. Si atunci se poate intoarce chiar impotriva celui care l-a trimis.
Desigur, este nemaipomenit atunci cand laudam pe cineva sau ii dam feedback pozitiv, pentru o fapta sau rezultate bune. Cand nu mai este vorba de laude, e bine sa mentinem un dialog "intre patru ochi ". A face observatie cuiva in public, poate duce la umilirea persoanei respective si in acelasi timp sa creeze in ceilalti prezenti sentimente negative fata de tine (fie ca esti sef sau prieten) si sa faca sa fii evitat pe viitor.
Se recomanda inceperea dialogului pe o nota pozitiva, pentru a construi un cadru amiabil si destins pentru ceea ce va urma. Arata respect si de asemenea empatie, adica pune-te in pantofii celuilalt, incercand sa simti ce simte celalalt, in asa fel incat vestea nu prea buna sa fie transmisa cu cea mai mare delicatete si diplomatie.
E bine sa evitam sa dam feed back negativ in ziua de vineri, adica inainte de weekend : riscam ca zilele care ar trebui sa fie destinate odihnei, sa fie complet stricate, persoana in cauza gandindu-se si intorcand pe toate partile problema respectiva. Sa fim concisi si sa exprimam cu claritate aspectul / aspectele negative, avand grija sa mentinem tot timpul dialogul cu celalalt, sa confirmam ca persoana respectiva a inteles punctul nostru de vedere. Fara amenintari! Sa hotaram impreuna ce vom face din acel moment inainte. Si sa incercam sa ne concentram spre viitor din acel moment, lasand in urma o experienta din care am mai invatat ceva.