Arta conversatiei necesita practica, cunostiinte si rabdare. Rezultatul si tinta unei conversatii reusite este relaxarea si savurarea acesteia. Pentru a avea o conversatie care sa faca placere tuturor celor care participa la ea, trebuie respectate cateva reguli. Foloseste-te de ele ca sfaturi si indrumare si incearca sa ti cont de ele in momentul in care conversezi cu cineva.
Asculta. Aceasta este cea mai importanta parte a unei conversatii. Fii atent la ceea ce se vorbeste . Prin gesturile si mimica ta demonstreaza ca esti atent la conversatie. O conversatie nu va duce nicaieri daca esti prea preocupat sa te gandesti la orice altceva, incluzand ceea ce doresti sa raspunzi in continuare. Daca esti un bun ascultator, cealalta persoana va largi dialogul prin intrebari. Permite-i persoanei cu care porti conversatia sa vorbeasca mai mult ca tine. Deseori aceasta nu va observa ca a vorbit mai mult iar tu vei fi creditat ca “un bun interlocutor“ – ceea ce bineinteles ca esti!
Afla domeniile de interes a celeilalte persoane. Cind stii ca vei avea o conversatie cu cineva anume, fa tot posibilul pentru a te informa asupra preferintelor sale, dar incearca sa nu fortezi nota in aceasta arie si sa sperii persoana cu cunostiintele tale. Complimentele pot fi un inceput.Toata lumea este impresionata de complimente sincere si acestea pot indeparta “barierele” dintre voi .
Fa o prima impresie cat mai buna. Zambeste si pune intrebari pertinente care sa necesite raspunsuri cat mai complexe iar apoi asculta cu atentie raspunsurile care ti se dau. Mentine un contact vizual permanent si fii cat mai politicos.
Pune intrebari. Care sunt hobby-urile lui? Ce fel de lucruri a facut de-a lungul vietii? Ce a facut astazi si in timpul weekend-ului? Identifica lucruri noi despre el care te-ar interesa sa le asculti si pune intrebari politicoase, dar din nou nu incerca sa pari un “vanator”. Aminteste-ti ca a existat un motiv pentru care porti aceasta conversatie deci bineinteles exista ceva despre el care iti trezeste interesul. Nu exagera cu intrebarile si nu fa sa para un interogatoriu, lucru care ar determina o reactie de disconfort pentru partenerul de discutie.
Uita despre tine. Dale Carnegie a spus odata: "Este mult mai usor sa-ti arati interesul fata de cineva decat sa-l convingi pe acesta sa fie interesat de persoana ta". Daca esti prea ocupat sa te gandesti la tine, cum areti, sau ce gandeste cealalta persoana, nu o sa te poti relaxa niciodata. Fa o scurta prezentare asupra ta, strange mana prieteneste si apoi uita de tine si focuseaza-te asupra celuilalt.
Practica abilitati de ascultare active. A fii un bun ascultator inseamna sa fi remarcat de cealalta persoana ca esti intr-adevar interesat in ceea ce spune. Pastreaza contactul vizual. Un bun ascultator obisnuieste sa spuna "Da" "Inteleg," "Asta este interesant," si alte lucruri siminilare pentru a da indicii ca iti pastrezi atentia si nu te gandesti la altceva
Pune intrebari clare. Daca partenerul este interesat de topicul conversatiei, intreaba-l ceea ce crede si simte despre acesta. Daca se vorbeste despre o ocupatie sau domeniu despre care nu esti informat, profita de situatie si invata. Toata lumea este bucuroasa sa invete un ascultator interesat si atent despre lucruri sau domenii care le cunoaste si ii plac.
Parafrazeaza ceea ce ai auzit folosindu-ti propriile tale cuvinte. Este un lucru care pare usor de invatat dar necesita multa practica pentru a-l perfectiona. Conversatia se intampla pe etape , fiecare din cei care participa la ea avand o etapa de ascultare si una de a raspunde la ceea ce se vorbeste. Castigi respectul celorlalti daca mentii acelasi fir al conversatiei cand iti vine randul la vorbit si nu schimbi brusc subiectul. In acest caz ei au posibilitatea de a te corecta si de a-ti explica ceea ce nu ai inteles
Gandeste bine raspunsul inainte de a nu fi de acord. Decat sa punctezi pe ceva neimportant, mai bine ignora sa-ti asumi riscul de a parea argumentativ. Cand consideri important puncteaza pe diferenta de opinii dar fa-o intr-un mod cat mai politicos. Nu-ti sustine parerea doar pentru a fi tu diferit fata de ceilalti si tine cont tot timpul de aceste lucruri :
• Exista diferente intre oameni—si intre conversatiile lor—aceste lucruri ducand la pareri diferite
• O persoana este interesanta atunci cand este diferita fata de tine; o persoana este insuportabila cand nu este de acord cu nimic din ceea ce spui sau daca se folosesc de anumite subiecte pentru a parea superior
• Incearca sa omiti cuvantul “dar” intr-o conversatie cand nu esti de acord cu ceva, acest cuvant punand de multe ori in defensiva partenerii de conversatie. In locul acestuia incearca sa folosesti cuvantul “si “ acesta fiind perceput ca mai putin antagonist
• Fii de acord cu anumite lucruri care ti se pun, stabileste fronturi comune, inainte de a-ti exprima opiniile contradictorii.
Considera ca joci rolul “ avocatul diavolului” care necesita multa atentie si precautie. Cand partenerii de conversatie pun accentul pe ceva, continua conversatia aducandu-le la cunostiinta puncte de vedere opuse (incepe prin a spune “ Sunt de acord si..” ). Oricum daca profiti prea mult de aceasta tehnica, ai putea sa sfarsesti prin a parea dezagreabil sau chiar ostil.
Fii constient cand conversatia este pe sfarsite. Chiar si cele mai bune conversatii pot sfarsi prin a se ramane fara subiecte de discutie sau prin a se termina brusc din lipsa de idei de dezvoltare. Zambeste cand pleci si spune ca ai fi incantat sa-i revezi cat mai curand. Multumeste-le pentru timpul petrecut. A sfarsi printr-o atitudine prietenoasa o sa mentina o relatie care va determina persoanele participante sa doreasca sa te mai revada. Nu uita ca ceea ce se retine cel mai bine este ultimul lucru. Asa ca, atentie la cum te desparti de interlocutor.